שקר, זאת עבירה?

לא מציירים אותו עם אף פינוקיו

אם בודקים היטב, זה עניין חמקמק ולא חד משמעי
פסק הדין של צחי הנגבי, שהורשע בעדות שקר, עורר תגובות קשות. אצלי הוא עורר הרהורים ובסופו של דבר – אין לי מסקנה. רק התלבטות.
שקר מעורר אצלנו תגובה רגשית קשה. לשקֵר זה רע. כמה רע? ניסיתי לברר תחילה כמה מלים חלופיות יש בעברית לשקר. חיפשתי והופתעתי – יש מבחר גדול: כזב, לוקש, כחש, בדותא, שווא, פיקציה, בלוף, המצאה, סיפור בדים. וליד אלה ישנה גם המלה רמאות, שמבחר חלופותיה לא מועט: תעתוע, נוכלות, הונאה, אחיזת עיניים, גניבת דעת, עבודה בעיניים, הולכת שולל ואפילו צ'יזבט.
מצאתי הרבה מלים, אבל לא מצאתי מדרג. כאן המבחר מצומצם מאד: שקר, שקר לבן. ואילו שקר אפור – אין דבר כזה. אפשר להשתמש ב"שקר במצח נחושה" לעומת "שקר של מבוכה". זה לא מספיק כדי לקבוע דרגות של שקר נסבל במקצת, שקר בלתי נסבל ושקר שהוא עבירה פלילית קלה ושקר אחר שהוא עבירה פלילית חמורה.
ברשימת המלים שאיתרתי, לא מצאתי את המלה המתאימה לשקר נורא ואיום לעומת שקר קטן כזה, חווריין. אולי, שקר שנאמר בהיסח הדעת. בקיצור, בדעת הציבור בישראל יש זברה – שחור ולבן. אבל המציאות היא אפורה, כמו חמור.
את רמת האי-מוסר של צחי הנגבי יקבעו השופטים. זה תפקידם. תפקידו של הציבור שונה – להחליט בעד או נגד איש ציבור שהורשע בעבירה. וגם אני פרט מהציבור. בסקרים שפורסמו, שיעור המתנגדים לצחי הנגבי – כ-70 אחוזים. שיעור גבוה ביותר.
זה די מובן – כאשר צריך לבחור מפלגה או מועמד לכנסת, הנטיה הטבעית היא לדחות את מי שהורשע ולהעדיף את נקי הכפיים. כל כך פשוט. אבל, בכל זאת המצב הוא אפור. לא שחור ולבן. מה עלי לעשות כאשר יש לי ברירה לבחור אדם חכם, שהורשע בעבירה (לדוגמא, אריה דרעי), או, לעומתו, להצביע בשביל מי שתמיד אומר אמת אבל הוא טיפש (אין לי דוגמא)? אכן, סוגיה לענות בה.
אין צורך להרחיק לכת, די אם נסתכל ברשימת חברי הכנסת והשרים שבכנסת הנוכחית, ואפשר להיזכר גם באלה שמילאו את הכנסות והממשלות הקודמות. היו חכמים שעשו קצת שטויות והיו טפשים שדירדרו אותנו קשות.
שורה תחתונה – כתבתי שאין לי פתרון. יש לי התלבטות.
שקר בתורה
מעט מאד פעמים מופיעה בתורה המלה "שקר" להטיותיה השונות. המקרה הראשון הוא רצח הבל (בראשית ד'): "וַיאמֶר יְהוָה אֶל קַיִן, אֵי הֶבֶל אָחִיךָ; וַיאמֶר לא יָדַעְתִּי, השׁומֵר אָחִי אָנכִי". 
השקר השני, אף הוא אינו כולל את המלה המפורשת. בבראשית ל"א אומר יעקב לנשותיו, לאה ורחל: "וַאֲבִיכֶן הֵתֶל בִּי, וְהֶחֱלִף אֶת מַשְׂכֻּרְתִּי עֲשֶׂרֶת מונִים; וְלא נְתָנוֹ אֱלהִים, לְהָרַע עִמָּדִי".
טעות לחשוב, שבעשרת הדברות אין איסור על שקר. בספר שמות (פרק כ') נאמר: "לא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר". 

 דברים מעניינים על הנושא כתבה נעמה כרמי ב בלוג שלה

סגור להשארת עקבות, אבל ניתן לפרסם תגובה.

תגובות

  • אחת העם  ביום 21 ביולי 2010 בשעה 12:14

    יש משהו מקסים ברשימה זאת ולו רק בגלל היותה "דבר דבור בעיתו",כשמועד פרסומה מתקשר לפרשיות כמו "האנס היהודי" "הרופא המרדים"-ןלא רק למנהיגינו היותר ופחות דגולים.
    חבל רק שלא נמצא כבר כנראה מקום לפחות לאחת מטיפולוגיות השקר וש"לא יעבוד עלי" מישהו וינסה להיתמם ולטעון ששקרים לבנים או סטטיסטיים זרים לו לחלוטין.
    ואכן רק לאחרונה ניטש בכל עוז קרב גדול בקהילת הקוראים המשפיעים של "וואי נט" בעניין תחושה זאת של "עובדים עלינו" שבזמנו זכתה , אם זכרוני לא מטעה אותי – ל"פימבום מנציח" על ידי "הגשש החיוור".

תגובה