אולמרט, ביבי, ברק – לא לשם שמיים

לראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, יש דירות אחדות. לראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו יש וילה בקיסריה ודירה בירושלים ואהוד ברק מתגורר בדירת 40 מיליון שקל בתל אביב.
הם אינם היחידים בצמרת המדינה, שיש להם בית וילה בקיסריה או דירות במגדלים אלה ואחרים. מפעם לפעם מטרידה אותי השאלה איך הגיעו אישי ציבור לדירות הפאר. יש מי שתפקידו להנפיק תשובות או להציע תירוצים. תשובה אחת קבלנו באחרונה, כאשר פורסמה פרשת ההרצאות (החוקיות!) של ביבי נתניהו למען עמותת הצדקה החרדית לב מלכה. אוסיף מעט מידע על מנגנון הכסף.
תעשיית השנור מבוססת על בעלי ממון, שרוצים שהכל יידעו על תרומתם. העשירים נאספים ל"דינֶרים", שהכניסה אליהם כרוכה בתשלום/תרומה בני אלפי דולרים ואף עשרות אלפים. ב"דינֶר" כזה מופיעה אישיות מרכזית וגם מצטלמת עם תורם נכבד, שיתלה את התמונה במשרדו. אנחנו, בישראל, נהנים מפירות תעשיה זו, הפורחת בין יהודי ארצות הברית.
הרי זה הסדר פשוט. מארגנים מפגש לטובת אוניברסיטה או בית חולים או מוסד ציבורי רב יוקרה ומזמינים אישיות ישראלית – שר, ראש ממשלה או רמטכ"ל לשעבר – לבוא להרצות. כך, זוכה האישיות בפרסום, המוסד זוכה בתרומה והמארגן זוכה בפרנסה. עסק טוב.
הסביר לי איש המעורה ובקיא: המארגן קובע מראש מה חלק התרומות, שיועבר אל המוסד הציבורי והיתרה – תישאר בידיו לכיסוי ההוצאות וגם לרווח נאה.
המארגן מזמין אולם, דואג לסעודה, לתפאורה, לבידור וגם מבטיח את בואה של האישיות מישראל. הוא טורח שיגיעו תורמים ושהם ישלמו. כך הוא גובה את שכרו. עיסקה פשוטה, שממנה כולם מרוויחים.
אבל איש הציבור, שבא מישראל לסדרת ההרצאות, אינו מוכן להסתפק רק בכרטיס טיסה ולינה במלון מפואר. האורח אומר לאמרגן: 'אתה מרוויח מהעיסקה, גם אני רוצה. אני לא מגיע אליכם לשם שמיים'.
ואז קובעים את גובה השכר ודרך התשלום.
אני, לתומי, חשבתי שמנהיגינו טסים למען הציונות. למען הכלל. אבל, כנראה, שלא.
אחרי שלמדתי את הפרטים העקרוניים הללו, קראתי את הדברים שכתב יואב יצחק באתר שלו בעקבות פרסום ההרצאה של נתניהו משנת 2002 (כאשר לא נשא בשום תפקיד רשמי!): "הקשר בינו לבין אותה עמותה התקיים באמצעות וולטר סוריאנו, מפיק סרטים המקורב לנתניהו. סוריאנו הוא שכינס את האירוע, הוא שהפעילו, הוא שקיבל את הכספים מהעמותה וגם השאיר לעצמו נתח נכבד. ההתחשבנות של נתניהו נערכה מולו; ההתחשבנות של סוריאנו נערכה מול העמותה – שהיא-היא ביקשה/יזמה את אותן הרצאות שנועדו לגיוס כספים".
כמה מרוויח מארגן שנור בארצות בני ברית, אינני יודע. אבל אני יודע, שבארץ השיעור ה"נגזר" מאד גבוה.
בעבר, הייתי חבר ההנהלה של ארגון ציבורי קטן. מזכירת הארגון פנתה לגורמים שונים – ממשלתיים וציבוריים – וקבלה מעט סיוע למימון פעילותו. ביוזמת ההנהלה, פנתה אל גוף מסחרי, שעוסק בהתרמה מקצועית. היא חזרה אלינו עם התנאים: "הם דורשים 50% מן הכסף שיאספו, וגם מחצית מן הכסף שנאסוף בעצמנו"…
לא הסכמנו לתנאים והמשכנו לקיים ארגון ציבורי קטן ועני, אבל קבלנו מושג לאן הולך הכסף שלנו כאשר אנחנו תורמים לאגודות ציבוריות.
כעת, כאשר אני מקבל טלפון מנציגה בעלת קול ערב של ארגון ציבורי, אני יודע שמחצית מכספי מגיעה למתרימים ורק חצי– תרומה לארגון. לכן, כאשר מגיעה אלי מעטפה מארגון צדקה ובה בקשה לתרומה, אני מעריך שאני משלם את החוב של אותו ארגון אם ערך מסע התרמה לא כל כך מוצלח, שהכניס מיליונים לכיסו של המרצה המכובד.
אמריקה, ישראל – סדנא דארעא חד הוא. כאשר אני מטייל בשכונות העושר ורואה את משכנותיהם של אישי ציבור – אני יודע כיצד הוקמו.
תרומות. זה שם העניין…

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • יאיר דקל  ביום 16 במרץ 2010 בשעה 22:01

    לרני,
    מנהיגים יוצאים למסע הרצאות בחו"ל. תמימים כמוני חושבים שהם יוצאים למסע המפרך למען המדינה. תמימים פחות מגלים שהתמונה שונה.

  • אבו סמיר  ביום 15 במרץ 2010 בשעה 4:55

    יש ללחוץ כדי לגשת אל 41398543.pdf

  • מוני יקים אנטיציוני  ביום 15 במרץ 2010 בשעה 2:29

    היא כורח טיבעי מבוססת על ניסיון הטעיה היסטורי שכן כל קיום של המדינה הציונית הוא בבחינת מתן פרס לתוקפן ולכן הפתרון היחיד הוא במיסמוסה של המדינה הציונית והחלפתה במדינת כל אזרחיה מדינה חילונית ודמוקרטית מהים עד לירדן והוצאת כל הדתות מהמשחק הפוליטי והעברתן לבתי התפילה .
    זכותה המלאה של אירן לפתח נשק גרעיני בפרט לאור העובדה שהמדינה הציונית התוקפנית חימשה עצמה בנשק גרעיני תוך ניסיון לכפות עצמה כבעלת יכולת גרעינית מונופוליסטית במרחב כולו מאידך התעוררות הקונפליקט בנושא הנשק הגרעיני צריכה להוביל לפירוז גרעיני מרחבי ואינשאללה עולמי.

    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

  • רני  ביום 13 במרץ 2010 בשעה 19:20

    אבל לא ברור לי בדיוק כיצד מתנהל החשבון בזמן אמת. כמה ניתן במזומן בדינר עצמו או בהרצאה. מי רושם מה וכיצד. נניח רק נניח שאיזה ארגון חזית רוכש כרטיסים במזומן ע"י אנשי קש שאפילו לא מגיעים לדינר. איזו דרך נחמדה להעביר כסף מארגון כזה לפוליטיקאי ישראלי.

    אתן דוגמה שראיתי בישראל. נניח פרק שעשועים או דבר מה דומה, יש לא מעט. נניח מגרש חניה. נניח פתוח 24 שעות ביממה. מדפיסים כרטיסים נניח 1000 נניח מחיר חניה 50 ש"ח בסוף 24 השעות נגמר הפנקס ובקופה 5000 ש"ח. מזומן, מי יודע כמה מזה כסף שחור שהולבן וכמה ממכוניות חנו באמת. ואם זה חודשי? האם יש מערכת ישראלית שמסוגלת לעקוב אחרי תהליך כזה ברציפות חודש, למשל.?

    הרצאה בארה"ב. ? כמה מזומן זורם שם? כמה הולך לטיפים, כמה הוצא על אוכל? כמה שולם לצוות? ?כמה כרטיסים נקנו כמה הופיעו? כמה נתרם במזומן כמה שילמו עבור האולם ? מי בעל האולם? המון המון שאלות שקושרות מנהיגים ישראליים נקיי כפיים לענינים מאוד מאוד לא ברורים. טלנסקי ומידוף כבר אמרנו?

  • שאול סלע  ביום 13 במרץ 2010 בשעה 19:17

    לקריניצי היתה נגריה בעכו שקיבלה הזמנות מעיריית רמת גן מה שעזר לקריניצי לוותר על משכורתו. את שביתת הימאים שברו על ידי בעלי זרוע שקיבלו כסף ממפאי.

    המשך יבוא

תגובה