תעמולת שקר

מייל שקרי1ראיתם את המייל הזה? האמנתם והעברתם אותו?
אני מבין אתכם. אנשים משכילים שלחו לי בהתלהבות את המייל הזה. כתוב בו, שזה סיפור חדש שצולם "אתמול" (ההדגשה שלי – י.ד.) במלחמת האזרחים בסוריה ומישהו מאויבי ישראל הפך את התמונות למכשיר תעמולה נגד צה"ל ההורג ילדים קטנים בעזה. שורת הנושא היתה: "איך התעמולה הערבית משקרת את כל העולם". בהמשך כתוב "למטה שתי תמונות זהות. רק שעל פי האחת אלה קרבנות המפלצות הישראליות שהרגו ילדים בעזה. בתמונה השניה בדיוק אותם ילדים, אלא שהפעם מי שרצח אותם זה אסד הרשע".
לפי השולחים אלי את המייל, אני מבין שהוא שכנע, לפחות, אזרחים ישראלים. אינני יודע אם הוא שכנע גם את הגויים במדינות העולם. אצלי הוא עורר חשד. מייל, שמגיע ללא "אבא", ללא תאריך וללא מקור – תמיד חשוד. אם הוא כולל סרטון בידור או תמונות נוף יפות – לא איכפת לי מה מקורו. אם הוא כולל מידע, ומידע מרשיע על צה"ל – חשוב לי לדעת מאין הגיע, לפני שאני נענה לקריאת הקרב "הפיצו, הפיצו!" בשורת הנושא. אז חיפשתי.
חיפשתי וגוגל עזר לי לגלות, שמישהו תלה על הקיר שלו בפייסבוק את הסיפור הזה בדיוק, עם הנאחסססס. זה היה ב-19 בנובמבר 2012. לא "אתמול". הסיפור לא זכה לחיים ארוכים. הוא הועתק ב-20 בנובמבר בפייסבוק בצרפתית וכעבור יומיים הגיע לבלוג כלשהו בדה מרקר. אחר כך גווע, עד שהופיע ברשת בשבוע האחרון ואצלי הוא נחת אתמול ושלשום מכמה מקורות.
במייל כתוב "תראו איזה מזל נאחחחסססס, אותה משפחה נהרגה גם בסוריה מהפגזות של אסד וגם אותהההה משפחה נהרגה אתמול בעזה מהפגזות של צה"ל.
"פשוט מזל נאחססס לההרג פעמיים בשתי מדינות שונות. יש למשפחה הזאת מאנחוססס נראה לי. איפה אורן זריףףףף, שיוריד להם את העין הרע".
כלומר מה שהעבירו השבוע במיילים, בלי מקור ובלי תאריך, לא היה חדש. ואם זה לא חדש, האם זה אמיתי? אין לי הוכחה, אבל אחרי החיפוש, יש לי ניחוש: את הפרסום הראשון מצאתי באתר של קהילת "כל החדשות נגד השמאל ותומכי הטרור". האם מישהו בקהילה זייף את התמונות וייחס את הזיוף לפלשתינאים, כדי להוכיח לעולם שהם שקרנים ואנחנו נקיים? אין לי תשובה מוחלטת, אבל מי מן הגויים, שיעשה את החיפוש הקל כפי שאני עשיתי, יוכל להפיץ ("הפיצו, הפיצו!") שישראלים שקרנים וזייפנים.
אינני רוצה לנקוב בשמו של ממציא השיטה, שקבע "אם תחזור ותשקר מספיק פעמים, השקר יהפוך לאמת". גם אינני אוהב את המסקנה, שהזיוף הגס הזה הוא עבודה עברית.
בדבר אחד אפשר להיות בטוח: האינטרנט הוא לא מקור מהימן וסביר. רצוי, לא להאמין לכל מה שמגיע בדוא"ל, גם אם שלח אותו אדם רציני.

Trackbacks are closed, but you can post a comment.

תגובות

  • רוזן  On 2 בספטמבר 2013 at 22:55

    יאיר,
    הכותב עשה לעצמו חיים קלים מדי, ולכן אני – כחשדן ותיק – חושד שכמו עתונאים רבים אחרים, אינו חף מאג'נדה פוליטית בכתיבתו.
    הטענה כי כל המידע על שימוש בנשק כימי מבוסס רק על מה שפורסם ביוטיוב פשוט אינה נכונה. לפחות שני שירותי האזנה מתוחכמים (8200 של ישראל ו-NSA האמריקני הענק), קלטו שידורים שהפלילו את מימשל אסד. אני מעריך, כי חשיפה מלאה שלהם היתה עלולה אולי לחשוף מקורות מידע. לבד מכך, לטעון כאילו מידע המתפרסם בעתונות הכתובה הוא אמין יותר מזה המתפרסם ביוטיוב, מכיוון שבגוף הראשון מדובר באנשי מקצוע ואילו בשני מדובר באנשים לא מיומנים וכיו"ב, אותי זה מצחיק. אחרי שנים רבות מאד בעתונות הכאילו רצינית-לא אינטרסנטית-הגונה, זה ממש משעשע. התקשורת הכתובה והאלקטרונית בימינו מאבדת ללא הרף מאמינותה בעיני הציבור, המגלה פעם אחרי פעם, שהיא לא רק יהירה, שטופת בורות, אלא בעלת אג'נדות פוליטיות ו/מסחריות שקופות.

  • ציפי  On 31 באוגוסט 2013 at 14:43

    התמונה נראתה לי מזוויעה בכל מקרה ובכל הסבר.

  • nachum  On 31 באוגוסט 2013 at 12:43

    גורמים ישראליים who wre they?

    • יאיר דקל  On 31 באוגוסט 2013 at 13:30

      נחום, אינני יודע מי הקים את האתר של קהילת "כל החדשות נגד השמאל ותומכי הטרור".

  • Tirza Hechter  On 30 באוגוסט 2013 at 22:49

    את האירוע של ה- 19 בנובמבר 2012 מצאתי –
    http://gazaevents.wordpress.com/2012/11/19/israeli-aggression-enters-seventh-day-110-martyrs-proceeds-aggression-on-the-gaza-strip/

    משפחת אקוואריוס מוזכרת בפסקה האחרונה.
    מדווח בכתבה על תוקפנות ישראלית ברצועת עזה.

    • יאיר דקל  On 30 באוגוסט 2013 at 23:04

      אותי לא עניינה התקיפה של צה"ל, אלא התמונה שלכאורה צולמה בסוריה והודבקה לעזה או אולי צולמה בעזה והודבקה בסוריה. אותי עניינה הרמיה של גורם ישראלי, שמבקש להראות שהפלשתינאים מרמים.
      בדיווח על התקיפה הישראלית בעזה מוזכרת משפחת אקוואריוס, אבל אין התמונות, שמופיעות משום מקום.

  • Moshe R  On 30 באוגוסט 2013 at 19:52

    יש לך מושג איפה התמונה צולמה באמת?

    • יאיר דקל  On 30 באוגוסט 2013 at 21:01

      אינני בטוח שהצלחתי להגיע לפרסום המקורי. יתכן שהסיפור המקורי אפילו נמחק.
      בקיצור, אינני יודע מאין התמונה.

תגובה

