אמנון לוי מסית , אמנון לוי מתבכיין

ראיתי את שני הפרקים הראשונים של סדרת "פנים אמיתיות: השד העדתי" של אמנון לוי בערוץ 10 והתרגזתי, כי הסדרה עוסקת בהסתה. הסתה נגד האשכנזים.
אני זוכר, לפחות שני מאמרים שאמנון לוי פרסם במעריב לפני שנים אחדות ובהם קונן על האפליה והקיפוח: אדם שהגיע לפסגת המקצוע – היה עתונאי מוערך לענייני חרדים בעתון "חדשות" ז"ל והיום הוא בעל תוכנית שבועית בטלוויזיה – והוא מתבכיין על קיפוח ואפליה.
מצאתי במעריב את מאמרו של בן דרור ימיני , השד העדתי והבכייני, ואני מבקש לצטט ממנו מעט:
"בדיון הציבורי המחזורי על 'השד העדתי' חסר דבר אחד. זה לא כל כך תקין פוליטית לומר אותו, אלא שבלעדיו הדיון הציבורי הזה עקר. מדובר באחריות עצמית. מה תרומתה של 'התרבות המזרחית' לעצם קיומם והמשכם של פערים?  
"האסכולה, שעל ברכיה צמחו רוב האינטלקטואלים המזרחים בישראל, היא הרסנית למזרחים. היא עסוקה באספקת תירוצים וכתבי אישום כלפי כל העולם ואשתו. האסכולה הזו מטעה והרסנית. משום שהיא משחררת מאחריות. היא מעדיפה את המודל הבכייני על פני המודל המתגַבּר…
"הבעיה עם הסרט של אמנון לוי איננה בכך שהוא 'משחרר את השד העדתי'. הבעיה היא שהוא משרת, לפחות בינתיים, בעיקר את האסכולה הבכיינית.. כך לא מצמצמים פערים. כך מנציחים אותם".

*בן דרור ימיני הוא עיתונאי ומשפטן. פרסם את הספר "אגרוף פוליטי" והיה עורך העיתון הלוחמני "הפטיש" . הוא איננו אשכנזי.

עשה זאת בעצמך
ידידה קרובה ישבה בכורסה הישנה בסלון ביתי וסיפרה בעצב: "פיטרו אותי. אני מחפשת עבודה". לא נעים לשמוע, אבל ידעתי שהיא כבר מזמן עברה את הגיל שבו מגרשים לפנסיה ואמרתי: "מנסיוני, כפנסיונר בטלן, זה לא רע".
אבל היא מתעקשת "אני רוצה לעבוד, אבל מי יקבל אותי בגילי, 71?"
הסתכלה במודעות דרושים ואפילו פנתה לכמה מעסיקים, כשהיא מפחיתה מכישוריה וגם מסתירה את גילה. תשובה נאותה לא הגיעה.
נזכרתי בסיפור שסיפר לי שכני משכבר הימים, יהודה ברגמן. הוא ביקש לקנות מכונית וידו לא השיגה לקנות חדשה. לפיכך – כך סיפר – החליט לפרסם מודעת ביקוש למכונית ופירט מה דרישותיו. תוך יומיים קיבל כמה פניות. בדק ומצא וקנה.
עברו שנים ספורות ואני עזבתי את הדירה שליד יהודה וביקשתי לשכור דירה מתאימה. אחרי שטרחתי ועיינתי במודעות הלוח, פרסמתי מודעה משלי ובה ציינתי מה אני מבקש. הגיעו ששה טלפונים ובעקבות שיחות עם הבעלים, בדקתי שתיים ואחת נשכרה מיד (לשביעות רצון של כל הצדדים).
"פרסמי מודעה משלך. כתבי שם את כל הפרטים, נסיון חיים, תואר אקדמאי ומקצוע, וכן – גם את הגיל! מעסיק, שמוכן להעסיק אשה בעלת נסיון ולא פוחד מן הגיל, יפנה אליך", אמרתי. "מספיק שיהיה אחד כזה ותמצאו שפה משותפת – ודי. לא צריכים להתבזות באין-תשובה מעליבה".

Trackbacks are closed, but you can post a comment.

תגובות

  • shaultweig  On 5 בספטמבר 2013 at 2:16

    תגובה מאוחרת —
    התגובה במלואה נמצאת בבלוג של מחברה, http://shaultweig.wordpress.com/

  • מוני יקים האנטיציוני  On 19 באוגוסט 2013 at 8:12

    קיר ברזל של אטימות שקרים והכחשות קיים בין המיעוט האשכנזי שהשתלט על המרחב בין הים לנהר לבין שאר האוכלוסיה מנועת הפריבילגיות והופך כל דיון בנושא לחסר ערך לאור קיומם של שני המסלולים המקבילים שלעולם לא יפגשו.

  • shaultweig  On 15 באוגוסט 2013 at 17:28

    על דבריו של בן דרור ימיני מגיב מאיר עמור באתר העוקץ

    [..]מעניין לראות ולאפיין את התגובות לשני הפרקים ששודרו עד היום. שתיים מהן מעניינות במיוחד: הראשונה היא דיאלוג בין חנוך מרמרי וסוניה אזולאי באתר "העין השביעית", השנייה היא מאמרו של בן דרור ימיני ב"מעריב". אתחיל מהסוף, בעיקר משום שיש מעט לומר על התובנה התרבותית של בן דרור ימיני. הוא מציע למזרחים לאמץ מודל הינדי של התנהגות אתנית (מהגרים הינדים מצליחים) אל מול המודל המוסלמי (מהגרים מוסלמים נכשלים). לא אפרק את טיעוניו באשר להינדים ולמוסלמים באירופה ובאמריקה, אומר רק כי דרך ברורה להפרכתן של דעות "תרבותיות" שכאלה קשורה לאי-ההיסטוריות של הטיעון התרבותי ולפוליטיקה השמרנית המשתמעת מדבריו. אין תרבות מנותקת מנסיבות היסטוריות, חברתיות ופוליטיות, אין תרבות ללא היסטוריה. למשל: קהילות של יהודים ממוצא מרוקאי, תוניסאי, תימני, עיראקי וסורי אשר ויתרו על מנעמי "סל הקליטה" של הציונות הארץ-ישראלית והמשיכו את דרכם לצרפת, לקנדה, לארצות הברית ולאוסטרליה ואשר פעלו ללא עזרת "המודל ההינדי", הצליחו לבסס קהילות פורחות בארצות "מערביות" אלה – "מערביות" לפחות כמו החברה הישראלו-אשכנזית המתאמצת להידמות להן כל כך.

    במדעי החברה נהוג לומר כי זהויות תרבותיות מובנות חברתית. מכאן, המסקנה המתבקשת הינה שמזרחים ואשכנזים נוצרו. מכאן גם כי כישלונם הנוכחי של מזרחים אינו נובע מהתנייה תרבותית "שגויה" אלא ממציאות חברתית מכשילה, מנשלת ומנצלת. מזרחים נוצרו מיהודים אשר הגיעו ממרוקו, מתוניס, מתימן, מעיראק, מסוריה ועוד. גם אשכנזים נוצרו. שניהם – מזרחים ואשכנזים – נוצרו בישראל. המודל התרבותי של ימיני הוא שמיכה אינטלקטואלית קצרה ודקה. למרות מאמציו העילאיים, אין היא מכסה את ערוות הדיכוי, הניצול והשיסוי. גם אידיאולוגיית ה"אינטגרציה דרך חדר המיטות", כלומר יחסים בין מזרחים/ות ואשכנזים/ות והילדים ה"מעורבים", לא שינו ולא יכולים לשנות את מתאר הנוף של החווייה הישראלית. עדיף להיות אשכנזי על מזרחי בישראל. את זאת יודע כל ילד בגן (אולי חוץ מילדים תימנים שהתבגרו והפכו לעיתונאים מצליחים בישראל).[..]

    http://www.haokets.org/2013/08/14/%D7%93%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%96%D7%A6%D7%99%D7%94-%D7%95%D7%A9%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%99%D7%95%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/

  • יאיר דקל  On 13 באוגוסט 2013 at 17:25

    תגובה למשה גרנות (אם אני מפענח נכון את האתר של שאול טוויג) – קראתי את המשפט " האויב האידיאולוגי שלי הוא יאיר דקל ולא חנין זועבי ארצות ערב והאיסלאם". אינני מתכוון להתווכח איתך. זכותך לראות בי אויב אידיאולוגי ולחשוב כרצונך. אבל יש גולשים רבים, שקראו את דבריך ואליהם מכוונים דבריי.
    אני מצטט "הובאו ליאיר דקל אסמכתאות כתובות לקיומה של אפליה ממוסדת ודיכוי תרבותי כלפי יוצאי ארצות ערב". אני מסכים שיש אפליה כלפי יוצאי עדות המזרח. אני שומע את דוברי המקופחים, שאני מכנה אותם "מקופחים מקצועיים". אבל קיפוח קיים גם כלפי אחרים – עולים מאתיופיה, חרדים, עולים מברית המועצות לשעבר ועוד.
    אני כותב זאת לא כדי להצדיק קיפוח, אלא כדי לתת תמונה מלאה יותר של הבעיה.
    משום מה, מעדיפים דוברי המקופחים להתחיל את הספירה עם הקמת המדינה. אני מבקש להזכיר, שהיה קיפוח גם קודם. כלפי האשכנזים דווקא! דוגמא, רק דוגמא: איתמר בן אב"י, אשכנזי ובנו של מחייה השפה העברית אליעזר בן יהודה, ביקש לשאת לאשה את לאה אבושדיד, בתו של מזרחי, ספרדי, איש ירושלים. משפחתה סירבה לו כי הוא אשכנזי.
    בסיום דבריי הפעם, אני מצהיר שיש קיפוח וצריך להילחם בו. לעניות דעתי, המלחמה צריכה להיות באמצעות חינוך, הדרכה וסיוע למזרחים – וגם למקופחים אחרים – לרכוש השכלה, ללמוד יוזמה, יצירתיות ויכולת להוכיח את עצמם. אני מאמין שלמזרחים, כמו למערבים, יש יכולת כזו.
    בן דרור ימיני ניסח זאת טוב ממני.

    • מוני יקים האנטיציוני  On 15 באוגוסט 2013 at 19:50

      איש אינו מנסה ואינו צריך לנסות ולשכנע את יאיר דקל או כל אשכנזי אחר כי משטר הפריבילגיות האפרטהיידי שהקימה הציונות האשכנזית אטם להם בשמנת את האזניים .

      • motti  On 18 באוגוסט 2013 at 20:53

        השמוש במושגים אשכנזי בא לכסות על הדעה שיוצאי ארצות אירופה (מזרחית או צערבית9)וצאצאיהם הם אירופאים תרבות אשכנזית שייכת ליהודים דתיים שחיו על הגבול הצרפתי גרמני! בישראל רק היחרדים יכולים להתקרא אשכנזים השומרים על הרפורמה שאבות אבותיהם עשו לתרבות היהודית של מגורשי ספרד. ל80% של הישראלים המכנים עצמם אשכנזית השכלתם היא אירופאית תרבותם איא אירופאית והם אינם שונים אולי בצבע בעור של כמה מהם מיהודים שהוריהם נולרו בארצות האיסלם והם נחשפו לתרבות בריטית או צרפתית.הרי ברור לכולנו שבך לא היה אשכנזי גם לא בטהובן גם לא מהלר גם לאו אן גוךהקלסית מתאים יותר התואר מוסיקה אירפאית קלסית משום שגם לכמים אחרים כמו הסינים היפמנים הערבים ואחרים יש מוסיקה קלסית שאלה שלא נחשפו להן עשוי לקבוע שזו מוסיקה כעלת איכות נמוכה. כאו המקום להעיר שגם במוסיקה המערבית האנגלית הצרפתית או האמריקאית יש שידים שהם תת רמה ולמרות הן נוחלים הצלחה בישראל כמו בעולם. מי שיש חשיפה לתרבות המערבית אינו נופל מזה המתקראה אשכנזישניהם יהודים ישראלים ותו לא. האפ הם זקוקוים לזהויות נוספות? אני לא תודה אני מסתפק בזהויות אלה יהודי ישראלי

      • shaultweig  On 19 באוגוסט 2013 at 18:27

        למוטי

        אני לא מכיר אף מזרחי שמארזים של "שרתי לך ארצי" ו "עמוד האש" נמצאים בארון הספרים שלו

  • מוני יקים האנטיציוני  On 12 באוגוסט 2013 at 0:16

    לא צריך להוכיח לאף אשכנזי קיומן של אפליות וקיפוחים אלא ללמד אותם קצת סטטיסטיקה לפיה כאשר 50% מהאוכלוסיה עדיין נימצאים במצב נחות השכלתית ומעמדית אחרי 65 שנות קיום מדינה שהצליחה להעשיר את ה 50% האשכנזיים אז לא ניתן להימנע מהמסקנה שמצב זה של פערים איכותניים עדתיים מעמדיים הוא פרי תיכנון של אותו מיעוט השולט במדינה במערכותיה החוקתיות והתיכנוניות .

    • יאיר דקל  On 12 באוגוסט 2013 at 9:01

      מוני,
      אני משוכנע שאותך לא אוכל לשכנע, אבל יש גולשים שקוראים את הבלוג ואת התגוביות.
      נכון, יש סטטיסטיקה ויש נתונים מספריים. אינני מקבל את המסקנה שלך מן הנתונים הללו, כי למציאות הזאת וסיבותיה יש פירושים שונים לחלוטין.לאו דווקא אפליה. אולי סיבות אחרות.
      לרוץ ולצעוק "אפליה" ולדרוש אפליה מתקנת, איננו פתרון. צריך לחפש את הסיבות לכך שאשכנזים מצליחים יותר (לפי הסטטיסטיקה שאתה הבאת).
      אני מאמין שכישוריהם של מזרחים אינם נופלים מאלה של אשכנזים ויש סטטיסטיקות על מזרחים מצליחים בתחומים שונים בארץ. מסקנה: צריך לעודד את הציבור (לא רק את המזרחים!) ליצירתיות, ליזמות, לפעילות. אינני בטוח שרק אפליה מתקנת תניב את התוצאות המבוקשות.

      • מוני יקים האנטיציוני  On 12 באוגוסט 2013 at 23:54

        לא תצליח לשכנע אותי מכיוון שדברי שקר וגזענות אינם משכנעים אותי. הלכת מסביב ותרצת תירוצים תוך התעלמות מקיומה של מדיניות ממלכתית שמטרתה שימור והעמקת פערים בין אשכנזים לבין כל שארת הנתינים שהם 85%. מה שאתה כותב אמרו לנו לפני יותר מ 40 שנה כשהקמנו את תנועת הפנתרים השחורים ועובדה ניצחת היא שמאז המצב רק החמיר. האם מי שהוא הפריע לממשלות ישראל האשכנזיות לשנות מדיניות או שלא היה להן שום אינטרס לשינוי מדיניות . מי בכלל רוצה "אפליה מתקנת" אנחנו רוצים להיות הסכין שיחתוך את העוגה הלאומית!

      • motti  On 18 באוגוסט 2013 at 21:00

        אף אחד לא הציע אפלייה מתקנת הבקשה היא להעדפה מתקנת והשוני הור רב. כשבאים למשל 2 מועמדים בעלי כישורים שוים כיום הבחירה היא ברורה ואלף תירוצים לא ישנו את המצב. בתנאים של העדפה מתקנת בחירה תהיה שונה.אין פה אפליה מתקנת אלא העדפה מתקנת. מצב דומה מתקיים כלפי נשיםוטוב שכך!!

  • יאיר דקל  On 11 באוגוסט 2013 at 16:15

    בעקבות התגובות, חזרתי אל הפוסט שלי ממארס 2010 על הספר ורד הלבנון של לאה איני. הקישור מופיע בראשית התגוביות לעיל. אינני חוזר בי מאף מלה שכתבתי אז. מי שרוצה יקרא ואני מציע לא להיכנס לתגוביות לאותו פוסט שעברו כל גבול בכמות וחלקן גם בחוסר טעם.
    בתגובות לפוסט הזה מצאתי גם העתקים מן התגוביות לפוסט הקודם. נו, באמת…
    אינני מתכוון להיכנס כאן לעימות על דעות (אף אחד לא מוכן להשתכנע בוויכוח ולהגיד "טעיתי") וגם על העובדות אינני מתווכח. אני לא חוקר היסטוריה או חברה וכמה מן הפרוטוקולים המובאים כאן נעשו כשהייתי ילד קטן. אני לא "אחראי" לדברים שנעשו בארץ על ידי יהודים וגם לא אחראי למה שעשו ערבים או בריטים. ולגבי העובדות – יש להן פירושים שונים ואינני רואה את עצמי מוסמך לדון בכך.
    אם מישהו רוצה להוכיח קיפוח באמצעות מה שעשו או מה שלא עשו לפני ששים שנה ויותר – יבושם לו.
    כתבתי פוסט קצר והבאתי דיעה של עו"ד בן דרור ימיני בנושא הנידון. משום מה, לא מצאתי תגובות לבן דרור, אבל מצאתי את המשפט ""מר דקל, בשבילי אתה לא ישראלי, אתה חי בגטו ואתה מדכא את הישראלים". אחרי זה, אין לי מה לומר.

  • shaultweig  On 11 באוגוסט 2013 at 0:02

    אינני מייצג את חברי הנהלת הסוכנות שצדקו או טעו בהחלטותיהם. כדי לבדוק מעשים, צריך לחקור אותם על רקע התקופה שבה נעשו. אני לא חקרתי. לפיכך, אינני מתנצל בגלל "אשמת" האשכנזים, אם מישהו חושב שהיתה אשמה כזאת. "

    אתה כן מייצג אותם כל עוד אינך רוצה לדעת מה עשו ואתה נהנה מפירות מעשיהם, ודאי שאתה לא מתנצל, למה שתתנל? אתה רוצה להמשיך ליהנות מהדיכוי שלך ולנצל אחרים.

  • shaultweig  On 11 באוגוסט 2013 at 0:01

    ברוש דקל ארז ביום 8 במרץ 2010 בשעה 8:55
    קישור לתגובה

    "קיפוח שהמגיבים אינם רואים
    כשכתבתי את הדברים ידעתי שהם יעוררו עניין ותגובות. חלק מן התגובות אינן ראויות לפרסום, אבל אני מעדיף שלא למחוק תגובות. הקוראים יחליטו, כל אחד לעצמו.
    שתי נקודות קיפוח בוטות אני מכיר ולא היה להן איזכור בתגובות: אפליית ילדות מזרחיות בבתי ספר חרדיים ואפליית יוצאי אתיופיה. לגבי הקיפוח הראשון, צריכות רשויות המדינה לפעול ובכל הכוח. לגבי יוצאי אתיופיה, נראה לי שזאת בעיה של חינוך הציבור והפתרון יותר קשה. "

    מי אמר שהם לא רואים? הרי אתה מדבר על המזרחים המקצועיים, לך לקדמה ותראה שרק שם מתדיין דיון לעומק של כל הבעיות האלה. למה אתה אומר שאל רואים. הרי זה תרגיל ידוע ומאוד אשכנזי, מדברים על בעיה אחת שנגרמה על ידי האשכנזים (ושמפירותיה אתה נהנה) ואז אומרים ומה עם הפועלים הזרים? ומה עם התחממות כדור הארץ? עזוב?… מה זה חשוב? תראה מה קורה בעיראק? התרגיל הזה שקוף. אתה הבאת פוסט ודיברת על משהו שכתבה לאה איני על שנות החמישים ועל הסללה. אם אתה רוצה תכתוב פוסט על בעית החרדים ואולי נתמודד עם זה. אל תערבב כדי לברוח מאחריות למה שכתבת.

    "
    נמנעתי כמיטב יכולתי מלפגוע בלאה איני אישית. היא פרסה בפני הקוראים את הרגשתה ומכך אני יכול רק להתפעל. אין זה מונע בעדי להתייחס לבעיה, שאיננה של לאה איני בלבד, אלא בעיה מרכזית ביותר למדינה. יש לי ביקורת קשה על ה"מקופחים המקצועיים" (שבאו לידי ביטוי בתגובות) וצער רב על המרגישים באמת קיפוח. "
    צר לי שוב, אתה מבקר את לאה איני, יש לך ביקורת על המקופחים המקצועיים (למטה אתה קורא להם בעצם לוחמי שיוויון) תכתוב על הבעיה שיש לך עימם. מה שאתה כותב בפוסט הוא שבגלל המקופחים המקצועיים הסופרת טוב תעשה אם תדבר על דברים אחרים ולא על שטויות שלא מעניינות אשכנזים כמוך. זו התנשאות בלתי רגילה והיא גזענית. מוטב היה שאם אתה מעריך סופר תתן לו לכתוב על מה שהוא רוצה.

    מה בדיוק מרגיש קיפוח. האנשים שמדברים על אפליה הם אנשים שמרגישים חופשיים לגמרי וחזקים מספיק כדי להתמודד עם הגזענות האשכנזים. אתה מרגיש שהם מרגישים קיפוח. חוץ מזה אם אתה כל כך מבקר אותם למה שזה יצער אותך שהם מרגישים קיפוח. אדרבא, תשמח ברגשותיהם!

    "
    כוונתי לומר, ואם זה לא ברור, אחזור ואומר: ראיתי את עצמי כישראלי ואני מקווה ומאמין שכולנו נרגיש ישראלים, ללא תחושת עליונות או נחיתות בגלל מוצא עדתי. "
    מר דקל בשבילי אתה לא ישראלי, אתה חי בגטו ואתה מדכא את הישראלים. בכול מקרה תן לי להרגיש גם ישראלי וגם עיראקי או מרוקאי או מה שאני לא רוצה. אני מאוד מקווה שתפסיק לבלבל לי את המוח ולבלבל לי את המוח. אני רוצה להרגיש ישראלי איך שאני רוצה או גם, לא ישראלי אם אני רוצה.

    "אינני מייצג את חברי הנהלת הסוכנות שצדקו או טעו בהחלטותיהם. כדי לבדוק מעשים, צריך לחקור אותם על רקע התקופה שבה נעשו. אני לא חקרתי. לפיכך, אינני מתנצל בגלל "אשמת" האשכנזים, אם מישהו חושב שהיתה אשמה כזאת. "

    אתה כן מייצג אותם כל עוד אינך רוצה לדעת מה עשו ואתה נהנה מפירות מעשיהם, ודאי שאתה לא מתנצל, למה שתתנל? אתה רוצה להמשיך ליהנות מהדיכוי שלך ולנצל אחרים.

    "ללילי897 – מי שמתחיל את תגובתו ב"כמו היטלר", אינו ראוי להתייחסות.
    מ. כתבת ש"דקל הוא אידיוט מושלם". הרשה לי לכפור בכך. מתגובתך, נדמה לי שלא הבנת את הכתוב.
    לברוש דקל ארז – מה שאני מכנה רגשות קיפוח ואחרים מכנים התבכיינות, הוא אכן מאבק לשוויון. לדעתי, רגשות הקיפוח מאד מוגזמים ומיותרים. אינני רואה צורך במאבק לשוויון עדתי – דגש על המלה עדתי – כי האפליה בארץ בעיקרה איננה על רקע עדתי. יש הגזמה רבה בהתבכיינות הזאת. "
    איך בדיוק ומתי אתה קובע שהרגשות מוזגזמים? חא ידעתי שיש לך מדד רגשות? אם במשפחתי כבר מתו 4 אנשים מהקרנות שיבא זה אומר שרגשותיי מוגזמים? ואם רק אחד, אז הרגשות יהיו מאוד מוגזמים? אני חושב שהרגשות שלך כלפי המזרחים המקצועיים ממש מוגזמים ואם העניין המזרחי לא מעניין אותך אל תתעסק בו. העיסוק שלך בו הוא מוגזם.

    אם זה אכן מאבק לשיוויון ויש חוסר שיוויון, שום דבר לא מוגזם. אתה יכול לומר שבשבילך זה לא מוגזם שההכנסה לנפש למזרחי היא 35% פחות מזו של האשכנזי. למזרחי זה יכול להיות מעל ומעבר. לך זה בטח לא מוגזם שיש סטודנט מזרחי אחד ל 4 אשכנזים (כן המאה העשרים ואחת) , למישהו אחר זה יכול מאבק לשיוויון מאוד חשוב. לך זה אולי מוגזם שאין פרס ישראל לספרות מזרחי, אבל מזרחי עוסק בספרות כבר שלושים שנה זה יכול להיראות עוול מוגזם. בכלל עדיף שהקורבן של הגזענות יקבע את מה שמוגזם או לא מוגם. שיוויון צריך להיות. הדבר הזה לא קיים היום. מצד שני יש עדיין תוצאות הרות אסון לדברים שאתה לא רוצה לדעת שקרו בשנות החמישים, וגם זה דורש טיפול ופיצוי!

    "
    לצערי, יש בארץ קיפוח מסיבות שונות ורבות. רבים רוכבים על הקיפוח העדתי כשאינם מקופחים כלל והבעיה טמונה בהם עצמם. על כך כתבתי. "

    מאוד רצוי שלא רק אנשים שנפגעו ישירות ממשהו ירכבו עליו וינסו לשנות את המצב. אני אישית לא מכיר אף מזרחי שלא חי בתוך הדיכוי הזה ולא נפגע ממנו. כן מכיר הרבה שיגידו לך שאין בכלל בעיה וכן הלאה, אבל רק תכיר אותם יותר משעתיים ונתחיל לשמוע מה באמת קרה בבית הספר או בצבא ובמיוחד מה קרה למשפחה שלו, גם המצליחים ביותר מבין המזרחים סוחבים הרבה מאוד מזרחים אחרים בני משפחותיהם שהם קורבנות של האשכנזים. ויש אולי קיפוח מסיבות שונות אבל יש לו מנגנון מאוד ברור, מדובר באשכנזים שמפלים אחרים. אין כיוון הפוך

  • shaultweig  On 11 באוגוסט 2013 at 0:00

    ראוי לירוק על "שרתי לך ארצי " של דן אלמגור ולהקיא על יגאל לוסין ועמוד האש.

    שאול סלע ביום 6 במרץ 2010 בשעה 15:40
    קישור לתגובה

    בתקוה שהתפילה לחורבנן של הסוכנות היהודית,הקרן הקיימת וההסתדרות הציונית תיענה.

    מתוך ספרו של תום שגב פרוטוקול ישיבת הסוכנות היהודית

    תאריך: 9 באוקטובר 1949

    אליהו דובקין (מפא"י-עבודה): אנו חייבים להעניק למהגרים אלה הטבות, ואינני חושש מן המילה.
    לוי אשכול (מפאי):…אם אנחנו מקימים מחנות עם מאה אלף איש בהם ואחר כך פתאום אנחנו נותנים לאשכנזים הטבות, קל לדמיין את המחאה…"לא חוסכים מהאשכנזים!"
    צבי חרמון (מפ"ם-ציונים שמאל קיצוני):…אם זו שאלה של הענקת הטבות במהלך הקליטה, אני חושש שלא נצא מזה חיים…אינך רואה איזה משמעות תהיה לכך אם עשרים אלף איש יקבלו הקצבות מיוחדות?
    הוחלט פה אחד להרכיב וועדה לבחון את הנושא.

    תאריך: 26 בדצמבר 1949
    י. גרינבאום (עצמאי):..יהיה צורך להכין בית מלון ל-800 איש לערך אשר יהיו המגיעים הראשונים מפולניה בסוף נובמבר. עלינו להזדרז כדי שהם לא יפתיעו אותנו וכדי שאנשים מכובדים לא יאלצו ללכת למחנות. ישנם אנשים בעלי מעמד בין המהגרים וזה יהיה אסון אם נאלץ לשלוח אותם למחנות.

    א. דובקין (מפא"י): עלינו לעשות מאמצים יוצאי דופן כדי להקל על קליטתם של אנשים אלה. אינני רואה נזק בכך שהוועדה תשכיר מלון כדי לשכןאותם… ההגירה מפולין תלויה בדרך שבה מהגרים ראשונים אלה נקלטים. אם ניכשל, האחרים לא יבואו..וזו תהייה מכה לכל התנועה הציונית.
    מ. גרוסמן (רביזיוניסט-ימין): אני מאמין שאנחנו חייבים לעשות כל מה שביכולתנו כדי לסייע בקליטת המהגרים הפולנים, אולם אני מתנגד שהמשימה תהייה באופן רשמי בידי הוועד הפועל . עם כל הכבוד ליהודי פולניה, לא יבינו את הפרשה. מדוע פתאום מתייחסים ודואגים ליהודים אלה בשונה מאחרים? העניין פורסם וממנים חבר מיוחד מהוועד הפועל. מה לגבי היהודים של גרמניה, מרקש, טוניס, טריפולי ושאר היהודים? אני בדעה שאומרת שעלינו להחליט כאן בוועדה מה שנחליט, אבל הוועד הפועל חייב לא לצרף את מר גרינבאום כחבר בוועדה. הוא אישיות חשובה ומקובלת על ידי היהודים מפולניה וימלא כל תפקיד שיהיה מוטל עליו, וכולנו נסייע לו. אינני רוצה שכל העולם ידע שלקחנו על עצמנו את האחריות לטפל בעניין הזה… וועדה ציבורית יכולה לקום עבור יהודי פולין, בתנאי שמר גרינבאום יהיה בה, אבל לא כממונה של הוועד הפועל. אני כבר יכול לדמיין את כותרות העיתונים. אני מוכן לשריין תקציב עבור הפרויקט הזה, אבל ללא שום פרסום – כי פרסום יכול להיות מזיק ואינני רואה צורך בכך.
    ב. לוקר (מפא"י): באמת כולנו תומכים בתכנית הזאת, אולם השאלה היא "האם אנו זקוקים למנדט פורמאלי ממועצת הפועל או לא?
    י. גרינבאום (עצמאי ושר הפנים): בהקשר לפרסום, אתה יכול לסמוך עלי…
    המועצה החליטה אם כן להקים וועדה ציבורית לעסוק בקליטת יהודים מפולניה עם השתתפותו של מר גרינבאום. עוד יתגלה שהוא לא ייצג את הוועד הפועל אבל פעל כאחד ממנהיגי יהדות פולין.
    שבוע לאחר מכן (ב-2 בינואר 1950), המועצה נפגשה כדי לדון בהקמת מחנה מיוחד עבור המהגרים מפולניה שבהם לכל משפחה יהיה חדר משלה, בניגוד לחדרי המגורים של המשפחות המרובות במקומות אחרים. אגף הקליטה לקח על עצמו לדאוג להסדרי מחייה ל-2,000 מהגרים פולנים תחת התנאים האלה.
    י. גרינבאום (שהיה פולני) ביקש שמתקנים אלה יורחבו כדי לכסות על כל המהגרים הפולנים, אך זו נדחתה.
    י. גרינבאום: זאת אומרת שמפברואר יהיה צורך לשים מהגרים פולנים בתוך צריפים עם 20 ל-30 מיטות צמודות אחת לשנייה ושמשפחות שלמות ישנו ביחד… אם חדשות על כך יגיעו מסביב הם יגרמו לרושם רע מאוד.
    י. רפאל (הפועל המזרחי-מפלגת עבודה דתית): המהגרים הפולנים אינם כמו מהגרים מארצות אחרות. מהגרים מארצות אחרות נמצאים פה בגלל שדרשנו. במשך זמן רב מאוד הם לא רצו להגר ודחו את זה. מסיבה זו אין לנו שום אחריות כלפיהם, בשעה שיהודי פולניה לא יכלו להגר – לא הייתה להם ההזדמנות לעשות זאת. אם אנחנו נפטור אותם מהמחנות וניתן להם עדיפות בדיור, הם יתאקלמו הרבה יותר מהר מאשר המזרחים במחנות, מפני שיש ביניהם מומחים שהמדינה צורכת במידה רבה. זה יהיה לתועלת הכלכלה באופן כללי לכן אני מציע לתת להם עדיפות בדיור. היהודים מפולניה באים מרקע אמיד ולכן חיי המחנות יהיו קשים יותר עבורם מאשר ליהודי תימן אשר רואים במחנות מבצע חילוץ. לפיכך אני חושב שישנן מספיק נימוקים לטובת יהודי פולניה, וזה חייב לקרות בשתי דרכים. ראשית, יש להעניק להם עדיפות בדיור ושנית, אם זה בלתי אפשרי – אז אני תומך בהצעה של מר גרינבאום שנספק להם תנאים יותר טובים במחנות… אנחנו יכולים להקים קרן מיוחדת, הממומנת בעזרה של הקרובים שלהם והכסף שהם מביאים איתם. קבוצת עולים זו איננה כמו העולים התימנים. כאשר יהודי פולני מקבל הלוואה, הוא יודע שעליו לשלם אותה בחזרה.
    י. בורגינסקי (מפ"ם-ציוני/מרקסיסטי): ישנה אפשרות שיהיה לנו רק מחנה אחד, שזה מחנה עתלית בו נמצאים עתה התימנים. נדחוף אותם למקום אחר ואז נוכל לצופף בין שלושה לארבעת אלפים (למרות שזה לא יהיה לוקסוס כמו שגרינבאום דורש), כמו במחנות אחרים… כאמצעי זהירות שכרנו בין מאתיים ושלוש מאות דירות ב-200 לירות ישראליות כל אחת. אנחנו ניקח את הבתים שהוקצבו לצפון אפריקאים ולתימנים וניתן אותם ליהודים מפולניה. לכך נצטרך לא מאתיים אלא שלוש מאות לירות. הבעיה היא אם אנחנו יכולים לאסוף סכום כזה?
    א. דובקין (מפא"י, או עבודה): החלטנו נכונה לתת יחס מועדף ליהודים מפולניה. העדיפות צריכה להינתן לאלה שמגיעים ראשונים. זה לא חייב להימשך לאורך כל הזמן, אבל המטרה שלנו היא שהמגיעים הראשונים יעבירו מסר לאחרים בפולניה שהמצב לא רע בכלל כאן. אנחנו לא חייבים לטפל בכל עשרת האלפים כך. אין בכך כל נזק לתת לאלה שיבואו בעקבותיהם אחר כך לחיות כמו שאר הפליטים.
    י. גרינבאום: במקום לצופף את היהודים מפולניה יחד כך, אני מאמין שעדיף יהיה לטפל ביהודים מטורקיה ומלוב כך. זה לא יהיה בלתי הוגן. עליכם לדעת שיהודים אלה הם של עילית. לכל משפחה היו שלושה או ארבעה חדרים – בית גרמני עם רהיטים גרמניים והמנעמים הגרמניים החדישים ביותר. יבואו הנה רופאים מפולניה. תשים רק אחד מהם במחנות בבית-ליד או פרדס חנה ותראה מה הוא יחשוב אז ואיך הוא ירגיש.
    לוי אשכול, יצחק גרינבאום וממונה ממחלקת העלייה נבחרו לנציגים כדי לבחון דרכים בהם יהיה ניתן לשכון את היהודים מפולניה " ברוח ההצעות שהועלו בישיבה."25

  • תרצה הכטר  On 10 באוגוסט 2013 at 19:53

    את התכנית של אמנון לוי לא ראיתי, אבל מה שכתבת כאן הוא תופעה מוכרת בנוף המקומי. באקדמיה יש מספר דוגמאות לכך – ביניהן, פרופ' אווה אילוז.
    פרט למה שיש בתכנית של אמנון לוי מעניין מי צופה בתכנית ? איזה רייטינג יש לה?

    • shaultweig  On 11 באוגוסט 2013 at 1:54

      תרצה הכטר = מה שעמרם כתב בפוסט דל יאיר דקל לפני 3.5 שנים נכון לגבייך

      עמרם ביום 7 במרץ 2010 בשעה 5:50
      קישור לתגובה

      צריך מידה יוצאת דופן של טפשות וחוצפה כדי שבן המיעוט עתיר הפריבילגיות ישפוט את קורבנות הדיכוי שאיפשר לו פריבילגיות כאלו ויאשים אותם ב"הגזמה". כן, כן, הבנו – הגויים יקבעו שאין אנטישמיות, הלבנים שהשחורים מדמיינים אפלייה, הצרפתים הביאו תרבות לאלז'יר, ורוב מוחלט של הנשים מגזימות עם תחושות הקיפוח… אם הייתם טורחים להתעניין באמת בדיכוי אתני (שאתם קוראים לו "שד עדתי", לא?) הייתם מגלים ש"תחושות הקיפוח" של איני אינן "תחושות" סובייקטיביות על "קיפוח", אלא טיפה מים של עובודת המורות על דיכוי, ניצול, אפלייה בוטה, וההתנהגויות שגובלות בפשעים ממש (אולי תראו סרט, או תראו מחקר? אה, לא – אתכם, עדה אמוציונאלית וחמת מזג שכמותכם, כל דיון מתחיל באפס)

      אבל מה אכפת לכם עובדות, ומה אכפת לכם קיפוח, מיעוט שליט במדינה שכל הווייתה היא בכיינות על קיפוח (אנטישמיות, שואה) ובני ובנות תרבות אשכנזית שהבכיינות היא יסוד מוסד שלה (מפרץ ועד לוין). זה כבר הופך לטקס קבוע, מביך, לעוס ומאוס: מישהו או מישהי כותבים ספר שיש בו, מה לעשות, התייחסות לשאלות שהן, מממ, איך אומרים, נו, מה שקוראים בעולם הגדול "אתניות" כזה, ואצלנו "עדתיות" כאילו (כדי להצמיד את השד, הרי "השד האתני" נשמע נלעג, ובצדק). מייד מתגוללים על הכותב/ת שורה של מגיבים ומגיבות, המסיטים את הדיון החשוב המקורי לשאלת הלגיטימיות שלו בפרט ופוליטיקה אתנית (עדתית, עדתית, סליחה) בכלל, ומבזבזים את זמנם וזמננו שוב ושוב באוסף קלישאות חבוט שכאילו נלמד ממדריך עשה-זאת-בעצמך גרוע ל"איך להיות אשכנזי מטומטם" (שרוויתי כאן היא הדוגמה הבוטה שלו).

      אז עכשו אני רוצה לעוץ לכם עצה נבונה: אל תדחפו את אפכם הארוך (מטפורה! לא אנטישמיות, רק מטפורה! די עם הבכיינות האשכנזית הזו!) לעניין שאתם לא מבינים בו ולא תורמים לו, נקודה. אתם אולי נשמעים זחוחים, גדושים בשביעות רצון עצמית, חכמים בעיני עצמכם, ובכל זאת, שחו ואגל לכם סוד: בפעם הבאה שאתם אצים למקלדת, כדי להגיד ש… מה הפעם? שאין כבר עניין אתני (עדתי, סליחה) מזמן ושגיסתכם היא חצי מרוקאית (או חלבית?) שעושה מפרום (או שזה מחרום? מעלום? נו, החריף הזה), ושאם היה מזרחי עם כישורים ברור שהוא היה נבחר או מקודם ושנמאס מהבכיינות ושאוי-אוי-אוי השואה וסבא שלי גם היה חלוץ עני בשכונת עוני – זכרו נא! אתם לא מקוריים. אתם לא שנונים. אתם (מאוד מאוד) לא חכמים. אתם לא מעניינים. אתם לא מבינים. אתם פשוט מביכים את עצמכם. כי אתם רק מפגינים בורות, נבערות, דעות קדומות, גסות רוח, חוסר רגישות, העדר אמפטיה. התובנה היחידה שאתם מספקים היא עליכם: אתם חבורה של אשכנזים מטומטמים… ומאוסים ונלעגים ועושים מעצמכם צחוק.

      נלעגים ועושים מעצמכם צחוק, כמו אמריקאי לבן שנדחף לדיון של שחורים על הדרכים להאבק באפליה, כדי לספר להם שהפערים העדתיים (אופס, שם זה אתניים, שכחתי) כבר מזמן נעלמו. מאוסים כמו פולני שמציע (בידידותיות) ליהודים להפסיק להתבכיין על דברים שקרו (אולי, נניח, הסטוריונים עוד מתווכחים) מזמן ולהפשיל שרוולים. מטומטמים כמו הגבר מזיל הריר, שבא למפגש נשים העוסק בהטרדה וסביבת עבודה עויינת (שכוללת, ממש כמו במקרה המזרחי, גם מבט, ונעימת קול, ו"חנחון", ופלירטוט מרומז שאיום חצי-מוסווה בצדו!) כדי לספר להם שאין דבר כזה,"הטרדה", ושהוא היה מת גם להיות "מוטרד", חיחיחי, ובכלל, מה את עושה הערב, את עם החזה הגדול. כאלה בדיוק מין מטומטמים וחסרי חן אתם.

      מה שחמור בטרחנות הקלישאית שלכם, היא העובדה שהיא עושה דה-לגיטימציה לכל דיון אתני. אדם תרבותי ומנומס היה מפנה את הדיון למי שיש לו מה לומר. ושותק (ומקשיב, ולומד, בצניעות). לא אתם, כי האשכנזיות – הבכיינית, רודפת הכבוד, הנרקיסיסטית, המנופחת בחשיבות עצמית, הלהגנית וגסת הרוח – אינה יודעת לסתום את הפה (אבל אתם לא אשמים, באמת, לא באתם ממרכזי תרבות מודרניים כבגדד, אלכסנדריה, קזבלנקה, סלוניקי, אלא מהנחשלות של פלונסק ושלונסק וקלונסק, מה לעשות). ובכל זאת, תסתמו את הפה ותקשיבו: לא המדכא מחלק ציונים למדוכאיו, ולא האנס מעניק לגיטימציה לקורבנותיו. כל כך פשוט, אפילו רווית (או גזען חולני כמו לשם) יכולים להבין את זה

      ועכשו תסתמו

      • mr.globy  On 11 באוגוסט 2013 at 15:15

        אדם אשר כותב ללא מעצורים ובסוף דבריו מצווה על האחרים "עכשיו תסמו" אינו ראוי לתגובה כל שהיא.
        אך ברצוני לשאול את האדון הניכבד.
        האם כל מה שטענת שווה כקליפת שום?
        כמדומני שכן.
        על כן, כמדומני כי כל חכם מינימלי יתמוך בכך, אל תצווה על אדם דבר שאינך מוכן לעשות בעצמך.

      • shaultweig  On 11 באוגוסט 2013 at 16:31

        תגובה ל mr.globy

        1. אני הבאתי ציטוט מתגובה שנכתבה לפוסט אותו כתב יאיר דקל לפני שלוש וחצי שנים. גם בפוסט הזה וגם בפוסט הקודם כתב יאיר את אותם דברים שהם "אכלולי","שתולי" ו"התבכיינות".בפוסט הקודם הובאו ליאיר דקל אסמכתאות כתובות לקיומה של אפליה ממוסדת ,הפגרה ודיכוי תרבותי כלפי יוצאי ארצות ערב והאיסלאם. וזה מה שאמר יאיר דקל אז

        […]אינני מייצג את חברי הנהלת הסוכנות שצדקו או טעו בהחלטותיהם. כדי לבדוק מעשים, צריך לחקור אותם על רקע התקופה שבה נעשו. אני לא חקרתי. לפיכך, אינני מתנצל בגלל "אשמת" האשכנזים, אם מישהו חושב שהיתה אשמה כזאת. " [..]

        וזה מה שענו ליאיר דקל אז

        [..]אתה כן מייצג אותם כל עוד אינך רוצה לדעת מה עשו ואתה נהנה מפירות מעשיהם, ודאי שאתה לא מתנצל, למה שתתנל? אתה רוצה להמשיך ליהנות מהדיכוי שלך ולנצל אחרים.[..]

        יש מחקרים היסטורים שפורסמו גם במסגרת "יד יצחק בן צבי" שמוכיחים את קיומם של אפליה,ניחשול ,דיכוי כלכלי ודיכוי תרבותי של מזרחים בידי אשכנזים. אני לא מצפה מאשכנזים שיקדישו את זמנם ומרצם ללימוד הנושא. כמו הכותב אותו ציטטתי מי שמשתמש כלפי מזרחים במוטיבים "אכלולי","שתולי" ו"התבכיינות" שיהיה בקיא בנושא עליו הוא כותב. לא די שיאיר דקל לא בקיא,אלא הוא בכלל לא רוצה לדעת בכלל.

        בנוגע ל "עכשיו תסתמו"

        יאיר דקל מבחינת הנוחיות שלו לא יודע ולא רוצה לדעת את העובדות שקשורות לקונפליקט המזרחי-אשכנזי. יאיר דקל יתעלם מהעובדות שלא נוחות לו בין אם מופיע בטקסט "ועכשיו תסתמו" ובין אם בטקסט מופיעה פואמה של שקספיר.

        יאיר דקל ראוי בהחלט לכך שהוא ייתפס בתודעה של מזרחים כמי שראוי לברכת המינים שמופיעה בתפילת עמידה.כאשר אני מדבר על יאיר דקל אני מדבר על אשכנזים ולא אשכנזים שחושבים כמוהו.

        יאיר דקל ומשנתו מאששים את ההצדקה לשלילת קיומה של לאומיות יהודית כפי שרואה אותה הציונות. האויב האידיאולוגי שלי הוא יאיר דקל ולא חנין זועבי.

תגובה

