בעזרת מספר הזהות

היתה לי הפתעה השבוע. הטלפון צלצל ומישהו שאל "יאיר?" אישרתי ואז הוא אמר "מדבר גרשון", והמשיך ושאל: "היית בילדותך קרצ'מר?"
לא זכרתי שום גרשון, אבל אמרתי "כן. זה היה שם הורי" ואז המתקשר אמר את שמו. מיד צף השם בזכרוני. היה איתי בכתה בבית הספר העממי העליות ברמת -גן תלמיד מנומנם בשם גרשון קליימן וגם אני הייתי תלמיד מנומנם באותו בית ספר, שקראו לו אז "עממי" ולא "יסודי". מיד נזכרתי גם באביו שהיה קבלן בניין וידעתי שהם גרו בתל יהודה, בשכונת הבתים הקטנים שמעבר לשדה הגדול.
איך הגיע אלי ששים שנה אחרי שנפרדנו כל אחד לדרכו? בזכות עמותה שאני חידשתי את חברותי בה. גרשון הסביר לי, שהוא גזבר מתנדב בעמותה. כמו פנסיונרים רבים, חיפש עיסוק שתהיה בו תועלת לציבור והגיע לעמותה זאת בעקבות חברות רבת שנים עם היושב ראש לשעבר. כשקיבל את טפסי חידוש החברות שלי, שם לב לתאריך הלידה ולמספר הזהות. הגיל התאים וגם מספר הזהות ולכן החליט להתקשר ולברר. היתה פגיעה בול.
בבית קפה רמת-גני, הסביר לי גרשון כיצד עלה על עקבותי: "בשירות הצבאי הייתי בקורס שלישים ושם הדריכו אותנו לשים לב למספרי הזהות והמספרים הצבאיים.

תעודת הזהות הראשונה שלי

תעודת הזהות הראשונה שלי

אז אמרו לנו 'קבוצת המספרים הזאת היא של אנשי לח"י. קבוצת המספרים הזאת, של אנשי אצ"ל וזאת – של יוצאי הפלמ"ח'". אחר כך לא עשו שום שימוש במידע הזה, אבל השליש לעתיד זכר את השיטה.
כאשר הסתכל בטפסים שלי בעמותה, ראה שמספרי תעודת הזהות שלנו קרובים. בשנת 1948 המדינה הצעירה ערכה מפקד כללי של התושבים. יום אחד הוכרז עוצר במדינה ופוקדים מטעם משרד הפנים יצאו לסרוק את הבתים ולרשום את כל התושבים. אבי היה אחד הפוקדים ולקח אותי, הילד, להתלוות אליו ולמלא את הטפסים. כך נרשמו כל תושבי השכונה באותה סידרת טפסים וכולם קבלו מספרי זהות עוקבים. "מספר הזהות שלך גילה שאתה מהשכונה"… – אמר לי בחיוך.
משועשע סיפרתי את הסיפור לחברי יוסף גלבוע, כשפגשתי אותו במעונו בחיפה. הוא שמע בעניין רב על המקרה והפתיע אותי עם סיפור משלו: "הייתי מנהל כח אדם בארגון ציבורי גדול והתייצב במשרדי איש שביקש לעבוד בארגון. רשמתי את פרטיו ושאלתי אותו: 'במלחמת השחרור שירתת בחטיבת הנגב, בגדוד שבע?'
"האיש נדהם: 'אתה זוכר אותי אחרי יותר מחמישים שנה? איך אתה יודע?'
"לפי מספר תעודת הזהות שלך.
"הבעת הפנים שלו היתה נדהמת יותר. והסברתי בסבלנות: 'אתה זוכר, שיום אחד העמידו אותנו בשורה ליד קיר ואמרו לנו להחזיק ביד שלטים עם מספרים. צלם עבר וצילם כל אחד ואחד. אחר כך קיבלנו תעודות זהות עם המספרים האלה. מספר תעודת הזהות שלך רחוק עשרים מספרים מתעודת הזהות שלי'"…
סיפור בלשי בזכות מספרי הזהות.

Trackbacks are closed, but you can post a comment.

תגובות

  • אלה  On 21 במרץ 2013 at 21:01

    מספר הזהות שלי הוא בן 4 ספרות. ספרת הביקורת נוספה לימים, כידוע. שוטר תנועה שעצר אותי לפני מספר שנים היה נרגש לגלות שבילדותנו היינו שכנים קרובים בירושלים. את הדוח הוא בכל זאת רשם. עד היום יש מקומות בהן מטילים ספק בזכרוני המתבגר, כשאני מציינת מספר זהות "קצר". אני זוכרת בדרך המיספור הסדרתי את מספר הזהות של כל השכנים בבית מגורי בשנת 1948, בזמן9 מפקד האוכלוסין. יש סדר ושיטה. אגב, כשהוחל בתשלומי ביטוח זקנה בשנת 1957, היו תובעים רבים שלא יכלו להציג מסמכים שהעידו על היותם נשואים (זה לזן). מספרי זהות עוקבים משנת 1948 היו הוכחה מקובלת במוסד לביטוח לאומי, שהתובעים אכן היו נשואים זה לזו לפחות במועד המפקד.

    • יאיר דקל  On 21 במרץ 2013 at 22:51

      אלה, לא ידעתי שהיו מספרי זהות כל כך קצרים – ארבע ספרות! טוב, זה לא יחזור…

  • Eva Karin  On 12 במרץ 2013 at 17:24

    מדינה בולשביקית היתה. האם גם היום יש שיטה לסימון שמאלנים? למשל, מספרים זוגיים ימניים נולדים ישר לבני ביתר? ולעצמאיים מספרים נפרדים… לך תדע. מאז שליברמן חבר לנתניהו ואלי ישי נעשה שר הפנים אני כמעט בטוחה שיש שיטה לסימון ספרדי, אשכנזי, חסיד גור או חסיד אלכסנדר…

  • יאיר דקל  On 10 במרץ 2013 at 10:52

    אכן, מדהים. את צודקת ברעיון של השוואת קובצי תעודת זהות. זה עיסוק לפנסיונרים והאנשים שכתבתי עליהם באמת פנסיונרים.
    מתאים, כנראה, לגיבורי הסרט קוורטט…

  • benziv  On 10 במרץ 2013 at 6:16

    מדהים! צריך להשוות את תעודות הזהות עם מקבצי אנשים מוכרים. מי יודע מה אפשר לגלות?

  • אחת העם  On 10 במרץ 2013 at 5:57

    ל"דבוקות", ההן של המספרים של לפני שישים שנה יש עוד מכנה : הירושלמים "זכו " אז במספרים "הקטנים" ש"נכנסו לשורה" בעזרת אפסים סתמיים ….

תגובה

