חרדים מפתיחת המוזיאון לחרדים

קראתי שמוזיאון ישראל פתח את שעריו לחרדים, גברים לחוד ונשים לחוד. מיד הוצפה הרשת בטוקבקים של גולשים, שממהרים להגיב לפני שבודקים את העובדות ובלי שמפעילים את ההגיון.

בערד נחשף המקדש היהודאי היחיד שנחשף מעולם. בתוככי המקדש פנימה, באולם שהיה כנראה קודש הקודשים, היתה מציבה חלקה, שייצגה אולי את נוכחות האל וכן שני מזבחות. המקדש נהרס בימי המלך חזקיהו, שביקש לבטל את כל מקומות הפולחן שמחוץ לירושלים.

הגדיל לעשות עו"ד גדעון רוזנבלום במייל ברשת כתב למנכ"ל מוזיאון ישראל, ג'יימס סניידר: "למדנו כי 'מוזיאון ישראל' יאפשר הקיץ, שעות ביקור נפרדות לנשים וגברים, כדי למשוך מבקרים חרדים לתערוכה מסויימת. זהו מעשה חצוף של הנהלת מוזיאון ישראל, שנטלה לעצמה זכות להנהיג במוסד ממלכתי, מנהגים השאובים מתקופת ימי הביניים. מוזיאון ישראל אינו בית כנסת! ירושלים הולכת ומתחרדת בשנים האחרונות, אף ללא עזרתך. הימנע מלהכניס את תרבות מאה שערים לכותלי 'מוזיאון ישראל' שלנו".
תגובת המוזיאון היתה: הרעיון הוא לפתוח את המוזיאון בשעות הערב, לאחר שעת הסגירה, חמש. שעות הפתיחה הנפרדות לא יפגעו בשעות הביקור הרגילות של המוזיאון. כלומר, לא תהיה פגיעה בקהל הרגיל, אלא ניסיון להוסיף מבקרים ממגזרים שאינם באים בשערי מוזיאונים.
הדבר מצא חן בעיני והחלטתי לבוא בשעריו ולראות מה קהל החרדי עשוי לראות בו.
בכניסה, ראיתי חובשי כיפות לא מעטים מסיירים בתערוכה "חסידים: לא רק שחור לבן". אחדים מהם מגיעים גם לאולמות אחרים. למשל, היסטוריה וארכיאולוגיה יהודית.
פניתי לאולמות אלה, שבהם תערוכות מעניינות להפליא. למדתי, שההיסטוריה של ארץ ישראל יותר מגוונת ממה שלמדתי בבית הספר. גם התרשמתי מכמה אמירות, שאינן תואמות את מה שקהל דתי מכיר.
אתחיל בציטוט מאחת הכתובות בתאי התצוגה: "בניגוד לסיפור המקראי, שלפיו הגיעו הישראלים לארץ ממצרים, ארכיאולוגים רבים סבורים שמוצאם בארץ ישראל. הם התגוררו בחבל ההר בקבוצות נוודיות למחצה ובמשך הזמן החלו לבנות ישובי קבע קטנים". בקיצור, לא יציאת מצרים.
במקום אחר ימצאו המבקרים חובשי הכיפה – אם יגיעו לאולם זה – את ההסבר: "איננו יודעים כיצד הגיעו הישראלים לידי אמונה באל אחד, אבל ברור שהיה זה תהליך הדרגתי שלא נשלם לחלוטין במהלך התקופה… אולם בד בבד הוסיף להתקיים ברחבי ישראל ויהודה פולחן עממי עשיר, ששאב את השראתו מן האמונות של העמים השכנים".
עורכי התערוכה לא רק סתרו את הנאמר בתנ"ך הם גם הוסיפו בהמשך: "פולחן זה הוקע וגונה בחריפות בידי הנביאים… הפולחן הציבורי התנהל לא רק במקדש בירושלים, אלא בכל רחבי הארץ – במקומות מקודשים ובאתרי פולחן, תחת כיפת השמים וליד שערי הערים. במאות השמינית והשביעית לפני הספירה הנהיגו המלכים חזקיהו ויאשיהו שורה של רפורמות דתיות שמטרתן היתה לרכז את הפולחן לאלוהי ישראל בירושלים ולבער את הפולחנים הזרים".
הבאתי דוגמאות בודדות ואני מברך על העידוד להביא את המגזר הדתי אל מוזיאון ישראל. אם שומרי שבת יגיעו לאולמות של ההיסטוריה הישראלית, ימצאו שהארכיאולוגיה אינה מקדשת את המקרא וההיסטוריה היהודית קצת שונה מכפי שהם לומדים. האם כל הדורשים בתוקף לקיים "לימודי ליבה", צריכים לגנות את מדיניות המוזיאון? הדרישה להכניס לימודים "חילוניים" לבתי ספר חרדים הגיונית. בצידה, נכונה גם הדרך לפתוח בפניהם את האפשרות לראות את ההיסטוריה מזווית אחרת.
ובכן, גילינו במוזיאון ישראל "מנהגים השאובים מתקופת ימי הביניים". אז צריך להזכיר שבמדינת תל אביב יש כבר שנים רבות חוף נפרד לדתיים. בהודעה רשמית מצאתי: "החוף הנפרד תל אביב שרתון-נורדאו ליד הנמל (רח' חבקוק) בין חוף מציצים לחוף הילטון. ימי רחצה – גברים: ב',ד',ו'. נשים: ימים א',ג',ה'. בשבת החוף אינו נפרד כלל!"
ואם בתל אביב כך, מה רע בירושלים?

מודעות פרסומת
Trackbacks are closed, but you can post a comment.

תגובות

  • אחת העם  On 12 באוגוסט 2012 at 5:15

    ולי עדיין זכור , וללא כל קשר ל"שעות ביקור נפרדות" שספר בראשית מקדים לסיפור יציאת מצרים את סיפור הירידה למצרים של יוסף, אחיו ,אביו יעקב וכל יתר בני המשפחה.כל זאת , במה שיכול להיקרא "ירידה לצורך עלייה"!. וגם הדואל של רוזנבלום הגיע אלי ,בזמנו כנראה במסגרת כזאת של ירידה לצורך עלייה וד"ל…

  • יאיר דקל  On 11 באוגוסט 2012 at 23:57

    שמחתי לתגובתך.

  • benziv  On 11 באוגוסט 2012 at 17:31

    אני מרגישה שכבר מזמן הפכה המילה "חרדים" – כפתור באוטומט של רבים, שמגיבים בלי לב ורגש, בלי שכל ורציונליות, בלי אהבת אדם. וחבל מאד. שמחה שפרסמת.

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: