הסגנון, אוי הסגנון, הוא האדם

אנחנו רגילים לומר "הסגנון הוא האדם", אבל המקור קצת יותר מדוייק: "הסגנון הוא האדם עצמו". כתב זאת לראשונה המדען הצרפתי ז'ורז-לואי לקלרק דה בופון, 1707-1788.

בופון: איש חכם היה

למה נזכרתי באמרה המשופשפת הזאת, כי קבלתי את הדוא"לים הנזעמים, הקוראים לחתום על עצומה היסטרית נגד הרמטכ"ל שהעיז לשנות את נוסח ה"יזכור" לחללי צה"ל.
אלה ששולחים את העצומה אלי, כדי שאחתום, אינם טוקבקיסטים נמוכי מצח, אלא אנשים משכילים. אנשים מן היישוב. ומה מצאתי באחד העותקים, שצנח בתיבת הג'מייל שלי: "נראה שאין גבול לתפלות, עזות המצח וחוסר הטעם. גם הדם כבר לא מספיק אדום!!!!!!!!!!!"
על כל סימני הקריאה האלה חתומה תמי.
באותו שרשור כותבת דינה: "אני קראתי בשאט נפש את הידיעה על שינוי נוסח ה'יזכור' לחללי ישראל. את הכאב הזה אפשר וחייבים למחוק ע"י חתימה על העצומה שלהלן". והשולחת דינה האלמונית מבקשת: העבירו אותה לרשימות המכותבים שלכם. את "שאט הנפש" שלה.
חבר נוסף במסדר "שאט הנפש" מציין: "זעזוע אחזני בשינוי הנוסח 'יזכור'. בידינו לשנות כי שלנו הוא", ומבקש לשלוח למשרד הבטחון מכתב של אח שכול, בנוסח "עניין זה פוגע פגיעה אנושה בי ובמאות ואלפי הנופלים ובני משפחותיהם"… פגיעה אנושה. לא פחות.
לא רציתי לעסוק ב"יזכור", שכלל איננו תפילה, ולא רציתי להביע דיעה איזה נוסח עדיף, עם אלוהים, אלוקים או עם ישראל. אבל הזדעזעתי וקראתי בשאט נפש, כן בשאט נפש, את הסגנון שבו מתבטאים מפיצי העצומות.
ז'ורז-לואי לקלרק דה בופון, מדען צרפתי, היה עורך אנציקלופדיות, חוקר טבע, מתמטיקאי וקוסמולוג. הוא אמר עוד כמה משפטים חכמים, שניתן ללמוד מהם משהו לענייננו. למשל, "המדע היחיד הוא ההכרה בעובדות". ובכן, העובדות: כלל לא ברור אם הרמטכ"ל באמת החליט לשנות נוסח קיים או שכבר מזמן קיימים כמה נוסחים ליזכור. מנסחי העצומה לא בדקו את העובדות.
מפיצי העצומה הנלהבים לא קראו גם את המשפט של בופון "מאז ומעולם האדם חשב פחות על הטוב מאשר על הרע".

אני משוכנע, שהגברים בין הכותבים הללו, כשהם שנכנסים לכנסיה, הם מסירים את הכובע. כשהם נכנסים למסגד, חולצים את הנעליים. אבל כשמדובר באלוהים, כותבים בעזות מצח וחוסר טעם.
____ 
הציטוטים של בופון מתוך ויקיציטוט http://he.wikiquote.org/wiki

מודעות פרסומת
Trackbacks are closed, but you can post a comment.

תגובות

  • יאיר דקל  On 25 ביוני 2011 at 13:07

    מני, האדם באהל,
    אינני מתקומם נגד טוקבקים מגעילים. התופעה עברה כל גבול ואפשר רק למשוך כתפיים. אולם הדוא"ל שהגיע אלי נראה ככתוב על ידי אנשים נורמטיביים ולא חמומי מוח. כך נראה לי. לכן התקוממתי שסגנון הטוקבקים של אלה שאינם מסוגלים לחשוב מגיע אל אלה שיכולים.
    אולי זה כיוונה של התרבות היום ועל כך צריך להקים קול מבעוד מועד.

  • מני  On 24 ביוני 2011 at 19:23

    מה שמשעשע פה, בתגובות "חסרות הפרופורציה" (ביטוי קלישאתי אך מתאים) זה, שהמגיבים מהסוג הזה לא מפעילים קצת שיקול דעת שאולי היה גורם, אולי, לקצת ריסון והגיון בתגובה. האם מישהו מהם שאל את עצמו כדלקמן: נניח ומנסחי התפילה היו מלכתחילה משתמשים ב"יזכור אלוהים", כך שהנוסך הזה היה הנוסח שבו היו משתמשים במשך השנים. האם במקרה כזה הייתי מקדיש ולו שמץ של מחשבה לצורך לשנות את הביטוי…

  • האדם באוהל  On 24 ביוני 2011 at 8:27

    ליאיר, האינטרנט הוא כר נפלא לסגנון אלים. לא רק "עצומות" אלא גם קריאות לחרם (מסיבות עסקיות או נקמניות) כאשר אפשרויות תביעה על הוצאת דיבה מוגבלות מאוד. ולא ארחיב יותר.

    לאחת העם, אכן,לעתים נדמה לי שיד נעלמה מחפשת נושאים שוליים כדי להעסיק בהם את הציבור. או אז ישכחו הכל את הבעיות הקיומיות החשובות והן מונחות לא בארגזים אלא במכולות גדולות. אבל אין לנו זמן לעסוק בהן, הרי יש נושאים חשובים יותר…

  • יאיר דקל  On 23 ביוני 2011 at 10:52

    מענייין, אם בופון אמר משהו גם על ה"ארגזים" שגם הם אקטואליים עכשיו…

  • אחת העם  On 23 ביוני 2011 at 9:27

    ואותי לימדו פעם שיש דברים שכדאי מאוד להימנע מל.."געת" בהם בידים חשופות . אולי היה זה הכימאי המופלא ד"ר מונסליזה שהואיל להעסיק אותי במעבדתו עוד בנעורי ,באחת מחופשות הקיץ . ואולי גם הוא "רק" ציטט מבופון ?!
    בכל מקרה יש לי "קבלות" על כך שניסיתי לענות לכמה מהמתהגגים בענייני מורשתו של ברל כצנלסון וכמו שאומרים שקלתי למטרפסייה. אכן, דומה עלי כאילו בליסטראה היא אותה דיקלומת טקסית שאנחנו מטילים על הרמטכל הירוק – במקום לחשוב על כל אותם דברים רציניים שממשיכים להיות מונחים ב…"ארגזים" ואינם זוכים לאיוורור שכה נדרש להם!

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: