עורך ספרותי כשוחט

ריימונד קארבר הוא אחד הסופרים המפורסמים בארצות הברית במאה העשרים. הוא מת בשנת 1988 כשהיה בן 50 והשפעתו ניכרת על סופרים צעירים בעולם וגם בישראל. אבל מעל יצירתו מרחפת השאלה "זה נכון, שגורדון ליש כתב את כל סיפורי ריימונד קארבר?"
גורדון ליש היה עורכו הקבוע של קארבר ועל עבודתו חלוקות הדעות – יש גורסים ששיפר לחלוטין את הסיפורים ויש מתלוננים שעשה בהם שמות. הכל יודעים, שהעורך ליש שינה, קיצר, החליף פסקאות וקטעים ועשה בתוכנם של הסיפורים כבתוך שלו. אלמנתו של קארבר, המשוררת טס 
גאלאגר, החליטה להוציא לאור את הסיפורים הלא-ערוכים.
אמת לומר, כקורא לא הקדשתי עד כה תשומת לב לתפקידו של עורך ספרותי. למרות נסיוני כעורך בעתון, לא חשבתי על תפקידו של עורך הספרים והתייחסתי רק אל הסיפור המוגמר. כאשר הציגה אתי בן זיו את "סיפורים אחרונים" של קארבר במועדון הספר שלנו, הביאה את המידע על גורדון ליש ונדהמתי לראות שבאחד הסיפורים, מחק העורך שליש סיפור!
זה הזכיר לי אירוע מאד יוצא דופן שאירע במעריב לפני שנים. העורך הספרותי נעדר והחליפו עורך חדשות. בידיו הלא-מקצועיות של זה נפל שיר והוא פירסם אותו במדור הספרות של העתון. ביום ששי נדהם הסופר לראות, שהשיר שלו הופיע נטול שני בתים אחרונים. בתגובה לתלונה, השיב אותו מ"מ העורך: "ככה זה בחדשות. כשידיעה ארוכה מדי, מקצרים מן הסוף. אז קיצרתי".
לא העליתי בדעתי שגם בספרות יש עורכים כמו בחדשות…
אז מה תפקידו של עורך ספרותי? באתר של הספריה החדשה כתב פרופ' מנחם פרי: "פרט למקרים נדירים מאוד, טקסט ספרותי – אפילו כתב אותו סופר נפלא – יש לערוך". ובהמשך הוסיף: "עריכת ספרות היא, בין השאר, פעולה פרשנית, הכרוכה גם בשיפוטי טעם… העורך יכול להציע, למשל, לשנות את מבנה הספר, את סדר פרקיו; לעבור מגוף ראשון לגוף שלישי; להוריד או להעלות את משלב השפה; לתת לקורא רמזים או להרחיק ממנו אמירות מפורשות מדי; למחוק שורות דביקות, הגולשות לחוסר טעם, לפטפטת, לגוזמאות; להחליק צרימות; ולעתים ממש לשכתב פסקאות שמסיבה כלשהי לא צלחו תחת ידיו של המחבר וזקוקות למגעו של אדם פחות מעורב… חלק לא-מבוטל מעבודה העריכה הוא עבודת מחיקה… עריכה כמוה כליטוש יהלום. אם אין יהלום אין מה ללטש".
א.ב. יהושע, הנהנה מעריכתו של מנחם פרי, השיב בפוסט משלו באותו אתר: "סופרים ותיקים שמצאו לעצמם סגנון ייחודי משלהם ובכתיבתם טבוע חותם אישי ומיוחד, עדיין זקוקים לעינו הבוחנת של עורך נאמן, מלווה, שמכיר היטב  את יצירותיהם ומקיים עימם יחס של דיאלוג אמיתי וכן – דיאלוג נטול חנופה, שאינו חושש להיות ביקורתי".
חשבתי, מי אני שאבקר את גדולי המקצוענים והנה מצאתי, שבפוסט שלו מנחם פרי לא מהסס למתוח ביקורת: "לא מעט מקוראיו הרבים של 'סיפור על אהבה וחושך' של עמוס עוז, ספר חזק ומצוין לכל הדעות, יודעים שהספר היה נשכר אילו זכה להיערך. הוא היה יכול להגיח אל העולם כספר צלול יותר".
אני מסכים בהחלט עם דברים אלה על ספרו של עמוס עוז. אחרי שקראתי אותם, אוכל לומר שאני גם מסכים עם דבריהם של העורך הנודע והסופר הדגול על הצורך בעריכה. ועם זאת, לא תמיד עבודתם המשותפת מצליחה. בספר "אש ידידותית", למשל, נתקלתי בצרימות, שידו של העורך היתה צריכה לסלק אותן. דמויות שהופיעו ונעלמו בלי שתרמו לעלילה או להבנת הדמויות ותיאור של אשה שחזר על עצמו ארבע פעמים בשלושה עמודים.
היום אני מודע יותר לתפקידו של עורך ספרותי. עורך, לא שוחט ספרותי, כגורדון ליש. 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שוריק, גבעתיים  On 14 במרץ 2011 at 20:41

    "אש ידידותית" הוא אחד הספרים הטובים של א. ב. יהושע. כאשר אתה מתלונן על העריכה ועל הצרימות – כדאי שתראה דוגמאות לכך. אחרת, האשמות הללו תלויות באויר.

    • יאיר דקל  On 14 במרץ 2011 at 22:15

      כאשר הזכרתי את ה"צרימות" בעריכת "אש ידידותית", סמכתי על זכרוני ולא בדקתי מחדש את הספר, שקראתיו לפני זמן. בעקבות ההערה, יצאתי ורפרפתי מחדש על הספר (בעריכת מנחם פרי, עוזרת לעורך מירי צפריר). ליקטתי תיאורים לדמותה של האחות הסודנית, סיג'ין קוּאַנג. בעמוד 130 "שהאציליות העדינה של נוכחותה" ובעמוד 250: "הנהגת הסודנית האצילית"…
      היא גבוהה מאד האחות, הנהגת, המלווה הזאת, והנה הדוגמאות שמצאתי: בעמ' 144 "האחות התמירה סיג'ין קוּאַנג"… ובאותו עמוד: "ונועצים בו את מבטיהם ובסודנית המתגבהת מאחוריהם"…
      בעמ' 149 מגביה המחבר עשות: " סיג'ין קוּאַנג, שמתנשאת עכשיו במאסף של החבורה הקטנה כתורן של ספינה שמשייטת לאחור"…
      בעמ' 155 דניאלה מתבוננת באהדה בגמישות תנוחתן המקופלת של רגלי הסודנית הגבוהה…
      כעבור שלושה עמודים "והיא מושיטה יד ארוכה".
      ב-318 "היא מרשה לעצמה לפנות בתקיפות ממרומי קומתה אל האורחת הישראלית" ובעמוד לאחר מכן מופיעות "אצבעותיה השחורות והארוכות".
      לא הרחק מכאן, בעמוד 328 שואלת דניאלה את סיג'ין קוּאַנג, שבסמכות תמירותה מסייעת לזקן… ולבסוף, בעמוד 355 "היא מבחינה מרחוק בדמותה התמירה של הסודנית".
      אכן, טעיתי כשכתבתי "תיאור של אשה, שחזר על עצמו ארבע פעמים בשלושה עמודים". קצת קשה לזכור ממרחק הזמן כמה פעמים והיכן חזר על עצמו תיאור גובהה של הסודנית התמירה.

  • יאיר דקל  On 12 במרץ 2011 at 21:59

    אתי,
    גורדון ליש היה עורכו הספרותי של ריימונד קארבר במשך הרבה שנים והיה גם בקשרי ידידות עמו. האם שיפר את סיפוריו של קארבר או הזיק להם – על כך כותבים דוקטורטים, ולא אני בא לפסוק במחלוקת.
    קארבר ביקש מליש לפרסם כמה מסיפוריו ללא תיקוני עריכה. ליש לא נענה לבקשה זו. בראשית דרכו, קארבר הסכים לקבל את העריכה של ליש, כי הוא הכניס אותו להוצאת קנופף הנודעת ואחרת, אולי, סיפוריו של קארבר לא היו מתפרסמים. אבל נכונותו של הסופר לקבל את התכתיב של העורך – גרעה מעצמאותו הספרותית.
    גם בארץ, יש הוצאות ספרים, המחייבות את הסופר לקבל עורך שלהן ולזה יש זכות וטו מלאה על הספר. הסופר צריך להיכנע, אם הוא רוצה שספרו יופיע. התיאור של מנחם פרי על יחסי עורך ספרותי וסופר – מתקיימים רק בחלק מן ההוצאות. אני מאמין שבחלק קטן.
    ולבסוף, אני מסכים בהחלט שקשר טוב בין סופר לעורך הוא בסיס לשיפור הספרות.

  • benziv  On 12 במרץ 2011 at 18:07

    לא חושבת שנכון לומר על גורדון ליש שהוא שוחט ספרותי. הוא הוריד הרבה. זה נכון. אבל, ייתכן שהיה נכון שהוריד (וייתכן כמובן שלא). אני לא בטוחה בזה כיוון שאינני רואה בעצמי סמכות מקצועית לשפוט בעניין זה. אין ספק שבאמצעות עבודתו, עזר גורדון ליש ליצור את האיש שהתפרסם כל כך בכתיבה המינימליסטית שלו.
    קארבר וגורדון ליש עבדו שנים רבות בשיתוף פעולה. אני מניחה ששיתוף הפעולה הזה, עזר לקארבר להתבלט ולעלות למעלה. הקשר ביניהם התקלקל כשרעייתו השניה של קארבר, טס גלגר, נכנסה לתמונה. היא, שהייתה משוררת ידועה בעצמה, לא אהבה את עבודתו של ליש.

    א.ב. יהושוע, מביא בדבריו הרבה הוקרה לעורך שלו מנחם פרי, ונכון הדבר גם במקורות אחרים.

    איכשהו, אני חושבת שזוגיות מוצלחת וקשר טוב בין סופר/ת לעורך/ת היא הכרח – כשמדובר בספרות יפה.

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: