עכשיו נודע לי למה עברנו דירה

כשהייתי תינוק, גרנו בטבורה של תל אביב, על הגג, במה שכונה אז "חדר כביסה". כשהייתי תינוק, הורי עברו דירה מתל אביב, מרכז הארץ, אל שכונת פועלים רחוקה. אף פעם לא סיפרו לי מדוע, וגם לא שאלתי.
היום ראיתי ב-ynet סרטון קצר על הפצצת תל אביב על ידי מטוסים איטלקיים, בראשית מלחמת העולם השניה. לפני שנות דור. פתאום הכל התחוור לי.
אמי ז"ל סיפרה לי, שבמלחמה הפציצו את תל אביב ונהרגו שתי נשים ברחוב שלנו, סירקין, סמוך לבוגרשוב. לא הוסיפה ויותר לא ידעתי. עכשיו נתברר לי, שכ-125 איש נהרגו באותה הפצצה, שהיתה טראומטית ליהודי היישוב דאז.
הורי, כך אני מבין היום, החליטו לעזוב את האזור המסוכן וידם לא הרשתה לקנות משהו רציני. לכן, הרחיקו כמעט אל גבול היישוב היהודי דאז, מחוץ לרמת גן.
סיפור משפחתי שלא ידעתי.

 

Trackbacks are closed, but you can post a comment.

תגובות

  • רבקה  On 14 בספטמבר 2010 at 19:48

    אני ממש מקנאה בכולכם, שאתם יודעים למה ואיך הפכתם לרמת גנים.
    הדבר היחיד, שאני יכולה להגיד הוא, שהפכתי להיות רמת גנית {רמת יצחקית} מפני שהסוכנות היהודית הואילה להקצות לנו דירה בשיכון עמידר בקרית בורוכוב. כמה זה משעמם. הלא באותה מידה יכולנו לקבל שיכון גם בכרכור או בחור אחר במדינה…
    כנראה שגם למזל יש חשיבות כלשהי בחייו של כל אדם.

  • מני  On 12 בספטמבר 2010 at 9:21

    אנחנו גרנו בתל אביב ברחוב אלנבי לא רחוק ממוגרבי והפצצות נפלו לא רחוק מבניין מגורי הורי. הם לא עברו אז לרמת גן – אלא רק ב-1948 – אבל עברו זמנית לחברים בגבעתיים, שהייתה אז ברוכה בבתים צמודי קרקע, תרנגולות ועיזים. עד היום יש לי צילום, שבו אני מלטף עז לבנה ונחמדה בחצרם של אותם אנשים.

  • פיץ  On 12 בספטמבר 2010 at 9:16

    מענין, כנראה ממש באותה תקופה עברה משפחתי מתל אביב לנחלת יצחק (שקבלה, מאוחר יותר, בתורה, בזמן מלחמת השחרור, מנת פצצות) – אין לי את מי לשאול לסיבה המיידית…

  • עמנואל פדהצור  On 11 בספטמבר 2010 at 18:40

    יאיר! מדהים!
    לאחר היכרות של עשרות שנים מסתבר שיש לנו עוד משהו משותף. ההפצצה האיטלקית על תל אביב. ביוני 1940 , בטרם הייתי בן שנה וחצי גרנו בדרומה של תל אביב. הגענו לשם מחיפה עיר הולדתי. מחיפה לא נותרו לי זכרונות. הזכרון הראשון שלי הוא רעש של פיצוצים ובני הבית המורידים קופסאות שימורים ממדפים במטבח, לבל יפלו על ראשי הנמצאים בבית.לימים נודע לי שמדובר בהפצצה האיטלקית על תל אביב.זמן קצר לאחר ההפצצה עברנו, הורי ואני, להתגורר בצפת. צפת היתה העיר בה התגוררה משפחתי דורות רבים. הורי רחקו מתל אביב יותר מהוריך, אבל להורי זו היתה השיבה הביתה.

  • benziv  On 11 בספטמבר 2010 at 11:38

    הסיפור שלך, מזכיר לי את עניין חדרי הכביסה.
    בחיפה, גרתי ברחוב הצופים, שהוא מתחם סגור שבנו הבריטים למנהלי בתי זיקוק, בתקופת המנדט. לכל בניין היה חדר כביסה. החדרים האלה קיימים גם היום. הם הפכו להיות לדירות סטודיו, למקום שבו ציירים או זוגות צעירים חיים. בחיפה זה מזכיר לי מקום של אהבה.

    איכשהו ככה אני חושבת שהיה בשביל הוריך, כנראה חדר הכביסה. איזה כיף להתחיל שם את החיים. וכמה עצובות הנסיבות של העזיבה.

    ועוד דבר: מה שנחשב אז רחוק (ר"ג), נמצא היום ממש במרכז. מסתובב העולם, מסתובב.

תגובה

