לצלם ילדים מתפרעים

כבר שנים רבות אינני משתתף באסיפות הורים, ועל הנעשה בבתי הספר אני שומע רק באמצעי התקשורת. הנה התכתבות שלי עם מורה בתיכון באזור תל אביב:
חווה שלום,
בחדר כושר משעמם ואני מסתכל בערוץ 8. ראיתי היום בטלוויזיה כתבה על תלמידים, שמצלמים את המורים בשעת שיעור, כולל בישראל. הנערים מצלמים את המורים ברגעים מביכים – כשמוצאים מורה מכליו או כשתלמיד הוריד את המכנסיים למורה והשאיר אותו לרגע בתחתוניו. אחר כך מפיצים את זה באינטרנט.
נזכרתי ביצחק קדמן, אביר זכויות התלמידים. לא הוא אשם שהגענו לשפל בחינוך הילדים, אבל הוא תרם לכך לא מעט.
אינני יודע איך מורים מתמודדים עם בעיית הילדים המתפרעים ומתפראים. עלה בדעתי רעיון: מורה יחזיק במגירה מסרטה (או מספיק סלולרי) ובשעת התפרצות של תלמידים, יצלם אותם. מין פעולת תגמול של מורים.
זה יהיה גורם מרתיע כלפי התלמידים (שמתפרעים רק כדי שיוכלו לצלם ולהעלות את הסרטים ליוטיוב) או ישמש לבירור משמעתי בבית הספר.
הקטעים, שהראו בטלוויזיה על אלימות תלמידים – היו איומים.
יאיר

מן המורה קבלתי תשובה:
היי יאיר,
זה נפוץ מאוד, שתלמידים מצלמים מורים (כמחנכת, תפסתי שני תלמידים, שצילמו את המורה לאנגלית בעת כעסה). לתלמידים לא אמור להיות נייד פתוח בשיעורים, אלא סגור בתוך התיק. התלמידים גם יודעים, שצילום מורה זו עבירה (אבל אף אחד לא אוכף את זה).
אני חושבת, כפי שאסור לתלמיד לצלם ולהקליט מורה ללא ידיעתו והסכמתו וזו עבירה פלילית, כך למורה אסור לעשות אותו הדבר. כך שלמיטב ידיעתי זה אינו חוקי לשני הצדדים.
אני מסכימה איתך. המורים מאוד מושפלים. המצב ממש לא אפשרי.
כשהחרמתי נייד לתלמיד – לאחר מספר אזהרות – ושמתי בתא שלי בחדר מורים, אימו התלוננה עלי בפני המנהל, כי החרמת ציוד של תלמיד אסורה על המורים. התלוננתי בפני המנהל והוא השיב שמותר להחרים עד סוף יום לימודים בלבד.
 אין למורים היום כלים ועונשים מעוגנים בחוק להתמודד עם הילדים וההורים גם יחד.
אולי מהתחתית אפשר לעלות רק למעלה… הלוואי.
חווה

חוצפה של חניה  

ליד הסופרמרקט שלנו יש מגרש חניה גדול מאד ומסודר. סמוך לדלת הכניסה הוקצה מקום לחניית נכים ובאמצעה – מורד לעגלות, מן המדרכה למגרש ואל המכוניות.
השבוע, הגעתי עם העגלה העמוסה אל המורד ואני מוצא מכונית, שחנתה בין מכוניות הנכים, כשגלגליה על המורד ואי אפשר להוריד את העגלות. אנשים, שעברו במקום, העירו "חוצפה!", "זה שאדם נכה, לא מקנה לו זכות לסגור דרך", או "איך עושים את זה?!" מתחת לחלון המכונית הונח שלט נייר עם המשולש ושלוש הנקודות. שלט נכים, שתוקפו פג. היום צריכים תעודה מפלסטיק.
עמדתי שם דקות אחדות תוהה איך להוריד את עגלתי, והופיעה אשה צעירה עם עגלת מצרכים. היא פתחה את דלת המכונית והורידה את מצרכיה. כמובן, שעמדה איתן על שתי רגליה.
"איך את מעיזה?" – גערתי בה. הסתכלה בי במבט מזלזל. "וגם השלט שלך מזוייף" – הוספתי.
התנהגות של אני ואפסי עוד. כל כך ישראלית!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יאיר דקל  On 18 במאי 2010 at 16:24

    דוד, תודה על תגובתך.
    אינני מורה והרעיון עלה בדעתי בעקבות צפיה בתוכנית טלויזיה ושיחה עם מורה.
    נראה לי שמורים, משרד החינוך, הסמינרים צריכים לחפש דרכים לא שגרתיות לפעול נגד התפרעות התלמידים. הדרכים השגרתיות – לא כל כך הצליחו.

    • dvdkfr  On 19 במאי 2010 at 10:05

      להיפך, הדרכים השגרתיות – שהיו בשימוש עד לפני כמה עשורים – הצליחו לא רע… דוקא החידושים שמנסים בכעשרים השנים האחרונות הם שלא עובדים.

  • דוד כפרי  On 17 במאי 2010 at 21:34

    ניסיתי לצלם פעם תלמיד מתפרע. עד שהוצאתי וכיוונתי את המצלמה, הוא כבר לא התפרע. במקרה אחר, התלמיד המתפרע פשוט יצא מהכיתה לפני שהספקתי לצלם אותו. אין ראיות = זה המילה שלי נגד שלו.

    עד שתיווצר האפשרות לצלם את כל הכיתה, כל שיעור, מתחילתו ועד סופו, הרעיון לא מעשי.

  • חגית  On 13 במאי 2010 at 11:22

    אתה איש אמיץ אם אתה עדיין מעז להעיר לאנשים על חניה אחרי שמישהו נרצח בגלל הערה דומה. השבוע מישהו כמעט הרג אותי בכביש בגלל שלא נתתי לו לעקוף אותי מימין. הוא בדיוק הטיפוס שיציק למורה שלו ואחר כך יצלם אותה. אגב, הדרכים שבהן ליטל מעתוק מ"ארץ נהדרת" מתעללת במורה שלה קרו במציאות לפני שהועתקו לארץ נהדרת. אפשר לראות את הסרטונים האמיתיים ביוטיוב כמובן.

  • miriam  On 8 במאי 2010 at 21:05

    במקום להלחם על כבודה של המורה אני הייתי מציעה לה פשוט לצאת מן הכיתה ולשבת בחדר המורים או אצל המנהל/ת עד שהתלמידים ירגישו בעצמם שהגדישו את הסאה ויחליטו כי ברצונם ללמוד בשקט. אין טעם שהמורה תנסה לשלוט בחבורת המתפרעים כי ללמד היא ממילא לא יכולה, אז יותר טוב שתצא מהכיתה ותשאיר את הנושא או לתלמידים עצמם או למנהל/ת

    • דוד כפרי  On 17 במאי 2010 at 19:35

      מורה שיוצאת מהכיתה מעידה על כשלונה להשתלט על הכיתה. אם זה קורה פעם אחת זו בעיה, פעמים-שלוש וזו עילה לפיטורים.

      "…עד שהתלמידים ירגישו בעצמם שהגדישו את הסאה…"???
      אילו נותרו לי שערות על הראש, הייתו תולש אותן ביאוש. אין לי מלים להביע כמה תמימות יש במשפט הזה, כמה חוסר הכרות עם השטח, כמה, סליחה על האנגלית, cluelessness.

תגובה

