למה הוא לומד גמרא?

כל פעם שאני מנסה לקבוע פגישה עם ידידי בשעות אחר הצהריים או הערב הוא עסוק. "אני הולך ללמוד דף גמרא", הוא אומר.
ידעתי, שהאיש למד בישיבה תיכונית – מדרשיית נעם. אילו היה נער, היום היה לומד בישיבת הסדר. כשסיים את לימודיו, התגייס לצה"ל, שירת בצנחנים, קפץ ממטוסים והיה קרבי מאד. שנים אחדות אחרי שעזב את בית הוריו, הסיר את הכיפה והתפקר לחלוטין. לא אספר מה אכל כשטיילנו בצפון יוון או בקרואטיה… והנה – כשהוא בן חמישים, הוא מקדיש את שעות הפנאי ללימוד בחברותא.
– איך זה התחיל?
"היתה לי דודה זקנה בירושלים ונסעתי אליה הרבה מאד", הוא מספר בשעת רצון. "היא גרה בשכונה דתית ובשכנותה היו בתי כנסת רבים. פעם אחת, כשנוצרה לי שעה פנויה, עברתי ליד בית כנסת ומבחוץ שמעתי את הקולות. לומדים גמרא. נכנסתי להציץ, ונפגעתי. נכבשתי מחדש.
אולי גירסא דינקותא היא".

חברותא (תמונת אילוסטרציה)

לא קלים הימים בישיבה התיכונית. השכמת בוקר בשש וחצי ומתפללים שחרית משבע עד שמונה. אחרי ארוחת בוקר, עד השעה אחת לימודי קודש, כלומר גמרא. ראש מתיבתא (ר"מ), המורה, נותן את השיעור וחלק מהזמן לומדים בחברותות. שניים-שלושה יחד. אחרי ארוחת הצהריים עד השעה שש בערב – שיעורי חול, שהם לימודים לבגרות עם מורים מקצועיים. רק גברים.
"אחרי תפילת ערבית חוזרים לבית המדרש ללמוד גמרא בחברותא. אין הפסקות – אוכלים, מתפללים ולומדים.
"כל שנה לומדים בישיבה מסכת אחרת, כאשר בחברותא חוזרים על השיעור ומתכוננים לשיעור הבא.
בערב, בשעות החברותא, מתרקמים חיי החברה. מקדישים קצת זמן לדברי תורה והרבה זמן לדברי הבאי. הר"מים עוברים מפעם לפעם ומפקחים, אבל אפשר להיעלם ולחזור.
"אמת, הגמרא לא עניינה אותי, אבל כילד-טוב-חיפה הייתי תלמיד טוב, שעושה את המוטל עליו.
כשיצאתי מן המדרשייה, זה לא היה עם אנטי, אלא עם 'ברוך שפטרני'. זאת היתה ההרגשה שלי לא כלפי הגמרא, אלא כלפי כל הלימודים. זאת לא היתה הרגשה שלך, יאיר, כשיצאת מן התיכון?"
הנהנתי לאות הסכמה ונזכרתי בפגישותיי היום עם בני המחזור שלי בתיכון, כאשר אנחנו נהנים להשמיץ את מורינו מלפני יובל שנים.
"גמרא אז לא עניינה אותי", המשיך. "למעשה, כל הלימודים לא עניינו אותי".
– אז למה חזרת לגמרא?
"א.ב. יהושע אמר, שבגיל 45 מתחילים לאהוב את ברהמס. הוא התכוון לומר, שיש גיל שבו אתה בשל. מה שלא הבנתי במדרשייה, אני רואה היום. מה שלא עניין אותי אז, מעניין אותי היום. כנראה, שהגמרא לא נכתבה בשביל תלמידים של בית רבן"…
– ואיך עכשיו אתה רואה את השיעור היומי?
"דף יומי זה מועדון. יושבים בצוותא כל מיני יהודים טובים, מן הגורן ומן היקב. מטומטמים וחכמים ועגלונים ובעלי דעה. ישנם הבעל-בתים, שאוהבים את הסיפורים. ישנם אנשים עובדים, שעיניהם נעצמות בשיעור, אבל מפעם לפעם הם מתעוררים ושואלים שאלה – לעניין או שלא לעניין. קלאץ קאשעס.
"החסידים אוהבים את הסיפורים, כמו סיפורי הבעש"ט או הסיפורים המופרכים על אדמו"רים. אבל יש גם חבר'ה חריפים מקשים קושיות ומתרצים תירוצים.
"אותי מעניינות האסוציאציות. הצורך במחשבה. היכולת להבין דבר מתוך דבר. בדף גמרא אחד, אם הוא דף טוב, אתה יכול לעבור עשרים נושאים. 'לאמדעס'. זה כמו קליפים, אתה עובר מעניין לעניין ולא מאבד את הכיוון. לוקחים שאלה או בעיה ומלבנים אותה לכל הכיוונים. הוויות אביי ורבא.
"בדף אחד מגלגלים נושאי גיטין, רצח, איסורי שבת ופתאום אתה עובר לנושא של ביאת אישה וממנו למקח וממכר, דיני נזיקין. לטיפוס אקלקטי כמוני זה מרתק. הגמרא זה לא סתם לקט – יש קשר בין הדברים".
– ובכל זאת, מדוע חזרת ללמוד גמרא?
"שאלה קשה שאלת… יש גיל מסוים, שבו יש מי שהולכים להיות סקיפרים. אני שוחה בים התלמוד".

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דף יומי  On 9 באוקטובר 2011 at 12:26

    הכל על הדף היומי – בפורטל הדף היומי:
    http://www.daf-yomi.com

  • איילה  On 24 בדצמבר 2009 at 3:21

    פוסט יפה

  • לומד דף יומי  On 23 בדצמבר 2009 at 23:48

    לכל מי שרוצה לחזור ללימוד גמרא, אבל פשוט חושש ודוחה את זה כי אין לו זמן לדף יומי שלם מידי יום, אני לומד דף יומי באתר – http://www.sinai.org.il, יש שם שיעורי דף יומי מובנים להפליא ב-10 דקות (בלי קריאת הטקסט עצמו)
    ואז ב-15 דקות נוספות עוברים על הגמרא עצמה ובאמת מרגישים שיודעים את הדף

  • שאול  On 23 בדצמבר 2009 at 19:39

    לי לא

תגובה

