בעתון אין כל חדש

פוסט אורח:
הכותב: אורי אלוני, שצבר נסיון של שנים רבות של עשייה במגוון ענפי המדיה בארץ: עיתונות, רדיו וטלוויזיה, ומי שהיה עורכו של שבועון הפופ המיתולוגי, להיטון

הפאניקה המאפיינת בעשור האחרון את העיתונות המודפסת – מובנת לכל מי שעיניו בראשו ולכל מי שעוקב אחר התהפוכות המכוננות המתרחשות בעידן התקשורת שבו אנו חיים.
כבר לפני חצי יובל ויותר, טבע מישהו את האמרה החכמה והכל-כך נכונה: "אין דבר יותר ישן, מהעיתון של היום". שכן כבר אז, לפני עשרות שנים, היתה התובנה, שידיעות שמודפסות בעיתון הבוקר, שייכות למעשה לשעות הלילה של היום הקודם, והבוקר החדש כבר הביא עמו שפע של ידיעות חדשות.
בעידן התקשורת הדיגיטלית, האינטרנטית, הגלובלית – התעצמה אמרה זו באופן טוטאלי, והפכה את העיתונות המודפסת – בעיקר היומית – ליצור אנכרוניסטי, שההצדקה לקיומו הולכת ופוחתת במהירות. כאשר כל מהדורת חדשות משודרת מביאה את החדשות האחרונות לאותה שעה, כאשר כל כניסה לאינטרנט, מביאה את החדשות הנכונות לאותה דקה – מה יש לעיתונות המודפסת להציע בתחום החדשות? שום דבר.
מה שעדיין נותר לעיתונות היומית המודפסת להציע – בהגדרה הכללית – אלה כתבות בשולי החדשות, פרשנות, סיפורי צבע, ניתוחים אנאליטיים וכדומה. לא שום דבר שנובע מהשורש ח-ד-ש. השבועוֹנוּת המודפסת עדיין יכולה

 

היום יש רק כותרות בעמוד הראשון. לשם השוואה: ידיעות אחרונות מיום 18.1.1991

להרחיב או להתמקד בנושאים מסוימים (נשים, ספורט, בריאות), אבל גם לה וגם לעיתונות החודשית – יש היום חיים קשים, כי את כל החומרים שהן מציעות ניתן למצוא ברחבי האינטרנט, ובחינם.
כמובן, קיימת הסוגיה המטרידה של אמינות המידע באינטרנט. מידע, שמפורסם על ידי אנשים, שרבים מהם אינם מוכרים לנו כלל, שאין להם כתובת פיזית, שאין להם כל התחייבות לאמינות ולאתיקה מקצועית. ועוד לא אמרנו מילה על מתחזים ואינטרסנטים, חולי נפש ועבריינים – שהאינטרנט משמשת להם כר מחיה פורה. אולם, למרות כל זאת, אנו לומדים מהר כיצד לבור את המוץ מהתבן וכיצד ומהיכן ללקט מהאינטרנט חומרי-ידע דרושים לנו, שפעם היינו נאלצים ללקטם בעבודה מפרכת מתוך עשרות ספרים ובעשרות שעות ישיבה בספריות.
לכן, העיתונות היומית המודפסת בבעיה. ולא רק בארץ. כמו תופעות רבות אחרות בעידן התקשורת – גם זו תופעה גלובלית, כפי שחז"ל אמרו כשחזו את הגלובליזציה: סדנא דארעא חד הוא (דהיינו: לכל העולם יש בסיס משותף. התנהגות בני האדם דומה בכל מקום).
בארץ, נוסף למלחמת הקיום הכלכלי של היומונים, קיים הנופך הלוקאלי של מלחמת הארץ/מעריב/ידיעות אחרונות (אחרי שכל היומונים האחרים נסגרו). בעוד הארץ שמר תמיד על מעמדו כ"עתון לאנשים חושבים", ידיעות אחרונות ומעריב פנו תמיד אל המכנה המשותף הרחב יותר, של "עמך". בשדה הקרב הזה הופיעו לאחרונה גייסות חדשים הלוחמים על טריטוריה והשפעה משלהם – בדמות החינמונים. עיתוני תחנות הרכבת והסופרמרקט.
ובמלחמה, כמו במלחמה, אין בוחלים באמצעים ובוחרים בכלי הנשק המתאימים. את התוצאה ניתן לראות בצורה הבולטת ביותר ב"עיתון של המדינה", החוגג בימים אלה 70 שנה ל"קיומו הלאומי". אם לא חשתם בזאת בעצמכם – אתם מוזמנים לבדוק. מזה כמה חודשים, העמוד הראשון של ידיעות אחרונות אינו מכיל אפילו שורת טקסט אחת של חדשות. בדרך כלל הוא מחולק בין שלוש תמונות צהובות וכותרות, שמפנות את הקורא לטקסט צהוב בעמודים הפנימיים.
למשל, תמונת ה"חדשות" המרכזית בעמוד השער של ידיעות אחרונות לפני כעשרה ימים, הראתה… כלב אימתני. הסיפור בהפניה לעמוד פנימי: חסיד חב"ד מלמד את הכלב, שנמכר על ידי גורם ישראלי למשטרת ניו יורק – להבין פקודות עבריות במבטא אמריקאי. 100 איש שנשרפו חיים ברוסיה 24 שעות קודם לכן – זכו רק לידיעה קטנה במסגרת, בתחתית עמוד עשר.
אכן פני העיתונות – כפני הכלב.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אחיש  On 15 בפברואר 2010 at 12:36

    פשוט בושה.

  • יאיר דקל  On 18 בינואר 2010 at 21:32

    אלירן,
    אני מקבל את דעתך.
    לפני הרבה מאד שנים, כאשר התחלתי את עבודתי העתונאית, הגיע לארץ מוטקה בנטל, שלמד עתונות בארצות הברית. אז לא לימדו עתונות בארץ כלל.
    הוא הלך והתנבא שקצר עתידה של העתונות המודפסת. לכאורה, הוא צדק: דבר, על המשמר, למרחב, הבוקר, חרות, היום, הצופה – נעלמו. למעשה הוא טעה – העתונות המודפסת משתנה, אבל לא כלתה.

  • אלירן  On 18 בינואר 2010 at 8:12

    אני חושב שהעיתון לא יעלם כל כך מהר הוא חלק מחיי היום יום של אנשים ,בעלי הרגל של שנים

תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: