אפשר להיפטר מספרים

 
מפעם לפעם יש לי ספרים מיותרים. ספרים שקבלתי, ספרים שקניתי, ספרים שקראתי פעם אחת ולא אקרא יותר וגם ספרים שלא אקרא פעם אחת. אבל לזרוק? הס מלהזכיר.
אז מה עושים?
את האימון בהיפטרות מספרים התחלתי כשעבדתי בעתון. עברתי במסדרון המערכת ושמתי לב שעל הכונניות הנמוכות מוטלים ספרים. ערימות קטנות של ספרים, שרובם אינם מעניינים. כדרכם של סקרנים, התחלתי לברר והגעתי אל עורכת המדור הספרותי והיא הודתה: "מגיעים אלי הרבה ספרים לעתון ואינני נזקקת לכולם. אז חלק אני מניחה בתקווה שייעלמו. שייקחו אותם"…
הצעתי לה עסקה: "אקח את כל הספרים המיותרים שיש לך ואני אדאג להם".
מיד התחילו להגיע אלי עודפי הספרים ואת חלקם לקחתי כ"מעשר". אחרים, הצעתי לחברים ואת היתר הצעתי במערכת. אינטרנט ודוא"ל עדיין לא היו, אבל אצלנו כבר היתה מערכת תקשורת פנימית ובה העברתי מסר כללי עם רשימת ספרים מוצעים במתנה, והחלו לחזור אלי פניות עם בקשת ספרים.
יום אחד קבלתי ספר פילוסופיה כבד משקל וכבד ראש. הייתי בטוח שלספר הזה אצטרך לדאוג במיוחד. אבל, הפלא ופלא – חמש בקשות הגיעו לעותק היחיד. יש גם אנשים אינטליגנטיים בעתון.
כאשר פרשתי לגמלאות, כבר ידעו ידידים על התחביב המיוחד והתחילו להציע לי להיפטר מספריהם ולכך הוספתי גם מיותרים משלי.
חברי נתקל בבעיית עודפים דומה ושאל: "אתה מוכן למכור ספרים בדוכן בשבוע הספר?"
הוא הביא שולחן מתקפל ושני כסאות ובערב שבוע הספר הצבנו את הדוכן שלנו בפאתי שוק נחלת בנימין, סמוך לשוק הכרמל. בין קוני המלפפונים והעגבניות היו קונים גם לשבוע-הספר-המאולתר.
למחרת, התייצבנו ליד הגדר של יריד הספרים ובין התלמידים המוֹכרים ודוכני חנויות המשומשים, הצבנו את השולחן המתקפל והמכירה נמשכה עד גמר המלאי.
אותו שבוע ספר נגמר וגם לשוק לא רציתי לשוב, אז גיליתי את האתר http://www.findabook.co.il שבו אפשר לפרסם ספרים למכירה ולמסירה. התיישבתי וערכתי רשימת עודפים והופ לאתר. רשמתי מחיר של 20 ש"ח לספר, כדי שיפנו אלי אוהבי ספר ולא חובבי מתנות. שטר של 20 ש"ח אפשר לשלוח במעטפה.
חבריי, בני עם הספר, הגדילו את היצע הספרים שאינם נדרשים אצלם. אז פניתי אל הספריות של האוניברסיטאות בסביבה והצעתי את המלאי. הם לקחו מעט והחזירו הרבה. אוכזבתי קצת.
הפתרון האחרון: הספריות הציבוריות. בכניסה לכל ספריה שאני מכיר יש דוכן או כוננית ועליהם ספרים חינם. כל הרוצה – ייקח. כבר לקחתי מן הספרים האלה, והחלטתי גם להשיב. כמעט בכל ביקור בספריה אני מביא איתי שי – ספר. יש לי סיפוק בביקור הבא, כשאני רואה שהספר שלי נעלם. נלקח.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יאיר דקל  On 13 באוקטובר 2009 at 16:32

    בני, עשיתי כמוך בתחילת דרכי להפצת הספרים המיותרים: השארתי ספרים בכניסה למועדון הכושר, ליד קניון רב תנועה וכו'. לא יכולתי להישאר לראות אם חובבי קריאה נטלו את הספרים או שפועלי הניקיון גרפו אותם לאשפה.
    כשעברתי לפרסם באתר
    finsabook.co.il
    ביקשתי מחיר סמלי של 12 ש"ח.
    התקשר אלי מעונין בספר ושאל: איך אשלח לך 12 ש"ח?
    אמרתי: שלח צ'ק.
    הוא צחק: בסכום כזה?
    אז העליתי את ה"מחיר" לעשרים שקלים, שאפשר לשלוח במעטפה. מאז זה עובד…

  • בני כהן  On 6 באוקטובר 2009 at 15:36

    כשעברתי דירה, החלטתי להפטר מכ 100 ספרים. כפי שסיפרת לעיל – אין דרך ממוסדת לעשות זאת, כאשר ברור שאין פה רצון לרווח גדול, אלא רצון לשמור על כבוד הספר.
    יצאתי לרחוב, והנחתי על הספסל 10 ספרים, הסתתרתי וצפיתי.
    תוך רבע שעה נלקחו כולם. עוברי האורח בררו את שחפץ ליבם והמלאי אזל. הנחתי עוד ועוד. אחד האנשים היה בדרכו למכולת. ראה ספר שרצה, לקח אותו והניח אותו מאחרי שיח, כדי שלא יקחו לו עד שישוב מהכולת – וכך היה. חזר, נגש לשיח, לקח את הספר והלך לדרכו שמח וטוב לב.
    בקיצור – כל הספרים מצאו בית אוהב (כולל ספר לתוכנה מ 1998), ויאתי בהרגשה שחילקתי את ספרי למקום בו יעריכו אותם, ובלי טרחה רבה.

  • mr.globy  On 23 בספטמבר 2009 at 12:46

    קיים באתר תפוז פורום"שחרור והחלפת ספרים", BOOKCROSING.
    הרעיון הינו "שחרור" ספר במקומות בהם עוברים אנשים. כל ספר מקבל תג זיהוי. וניתן לעקוב אחרי גילגולו במידה ומי שמוצא אותו נכנס לאתר ומציין פרטים אודותיו.

  • יאיר דקל  On 23 בספטמבר 2009 at 10:58

    בועז, אני יודע שאינני היחיד המתלבט בבעיה זו. עשיתי נסיונות וקצת הצלחתי. את המסקנות שלי – כתבתי.
    חוץ מזה, יש לי בפינת החדר עוד ערימה של ספרים שאני משתדל להציע אותם…
    לא להרים ידיים!

  • בועז כהן  On 22 בספטמבר 2009 at 19:13

    הצעתי לספריות ציבוריות – וסירבו לי.

    רציתי לחלק חינם, באינטרנט – אף אחד לא פנה ולא ביקש

    לצערי ולאכזבתי, אנשים לא רוצים ספרים. והספרים שאני מציע הם באמת ספרים מצוינים ביותר

    מפעם לפעם, אני מוצא אנשים (נדירים) שממש אוהבים לקרוא ואוהבים ספרים, ואני נותן להם ספר טוב, ושמח כשהם אומרים לי שהם קראו אותו.

    ופעמים רבות, כשאני קורא ספר, אני נותן אותו במתנה למישהו שרוצה לקרוא אותו, ואני מבקש שלא יחזיר לי אותו – אלא יעביר אותו הלאה, למישהו אחר שעשוי לקרוא אותו וליהנות ממנו

תגובה

