ברצלונה – עיר השדים

עיר יפה ברצלונה. עיר חיה. עיר, שיש בה אירועים והפתעות. הן קרו לי פעמיים.
לפני כעשר שנים הייתי בה בטיול מאורגן ובאחד הערבים, ללא הכנה מוקדמת, נתקלנו בתהלוכה רעשנית של אנשים שמחים. הם הלכו באחת השדרות, חלקם מחופשים לשדים, חלקם מחזיקים לפידים וחלקם סתם שרים ומשתוללים. קהל מנומס עמד ברחוב ומעטים ירדו אל הכביש, אל התהלוכה התוססת. קבוצת הישראלים נשארה בצד, להסתכל על התהלוכה המשעשעת. אני זינקתי אל ההולכים, הסתובבתי בין הלפידים והשדים, קיפצתי ושרתי והלכתי עם השמחה עד הסוף. עד קצה הרחוב הרחב, שבו התמשכה התהלוכה. כאשר הגענו עם הלפידים והאוּרים אל הגמר, כיבדו אותנו חוגגים אחרים בדליי מים. אולי סימן לכיבוי אורות?…

 

איש, עשן, חגיגה

בשבוע שעבר הייתי בברצלונה בביקור חוזר, לראות את קסמיה של העיר שלחוף הים התיכון, עם שמחת המזרח ותרבות המערב. כאשר הלכנו אל חנות הכלבו הגדולה, אֶל קורטֶה אינגלס, שמענו מרחוק קולות תיפוף רמים. שוטר, שעמד באמצע הכביש וסגר את הרחוב לתנועה, סימן לנו שכדאי לעזוב את הקניות וללכת אל הרעש.
הגענו אל קבוצת מתופפים באקסטזה ולידם קבוצת מחופשים. שדים? שדונים? לא ברור.
במורד הרחוב ראינו קבוצות קבוצות של מחופשים– כל קבוצה בתלבושת אחרת ורובם עם קרני שדים כדי להבהיר במה מדובר, ולכל קבוצה – מתופפים, ואלה מרעישים יותר מחבריהם בקבוצה האחרת. בין הקבוצות ונושאי השלטים, מתגלה דרקון נושף אש ועוד דרקון נושף עשן ועוד אחד ועוד אחד. כל קבוצה מתהדרת בדרקון משלה וב"מדים" שונים.
על המדרכות עומדים סקרנים ומסתכלים בנימוס. לא יורדים לכביש, לא מפריעים לתהלוכה. אין שוטרים, אין פיקוח. אין בעיות.
לקח לי קצת זמן להיזכר בתהלוכה מלפני עשור. הלכתי אצל המקומיים לשאול מה פירוש החגיגה, וכמעט כל מי ששאלתי – השיב לי באנגלית, שהוא… תייר.
קצת עקשנות העלתה הסבר: מדריד ובריסל (האיחוד האירופי) אסרו על הספרדים לקיים את המנהג רב הדורות, של חגיגות האש. התהלוכה הזאת היא הפגנה נגד ההחלטה.
לא, חגיגת האש אינה חג חדש. תהלוכת הלפידים והשדים היא מנהג עתיק, שחוגגים אותו בכפרים של קטלוניה – הסבירו.
הסבר מדעי לא קבלתי, וניסיתי את מזלי במקורות טובים יותר. ויקיפדיה ידעה לספר לי על מרוץ האש, הנהוג בקטלוניה מאות שנים. השדים אינם נציגי הרוע, אלא דמויות עליזות וחינניות. בקיצור: שמח. החג נקרא Correfoc
פעמיים הייתי בברצלונה, ופעמיים פגשתי במקרה את חוגגי קורפוק העליזים. עיר של כיף.
זו לא ההפתעה היחידה, שהעיר זימנה לי. עמדתי בתור בסמטה הצרה למוזיאון פיקאסו. התור התארך, כי באחד מימי ראשון בכל חודש – הכניסה חינם. הסמטה צרה ומכונית זחלה לאורך התור ואחריה רוכב אופניים מאיט בשלווה. ההפתעה: הרוכב, איש חסון בעל שיער שיבה קצר, עירום לחלוטין. כמו בחוף נודיסטים.
בתל אביב אני הרבה שנים ולא ראיתי נודיסט ברחוב. בברצלונה, די בארבעה ימים כדי לפגוש כזה.

רעיון למאבדי מצלמות

אף אחד לא רוצה לאבד את המצלמה שלו. אבל זה קורה. ואז, המוצא הישר (לא תמיד הוא כזה) מפיץ באינטרנט תמונות שהוציא מדיסק המצלמה ומוסיף את השאלה: מי מכיר? מי יודע?
כדי להקל על המוצא, אם במקרה, אפשר לעשות דבר פשוט: לפני יציאה לטיול להדפיס הודעה, עדיף באנגלית:
בעל המצלמה (שם): …
כתובת: …
טלפון: …
דוא"ל: …
את הדף צריך לצלם כתמונה ראשונה ולא למחוק אותה מן המצלמה אחרי הטיול.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ליאורה  On 14 בספטמבר 2009 at 0:15

    קראתי ונהניתי!

  • שלי  On 12 בספטמבר 2009 at 12:29

    יפה תיארת את תהלוכת השדים. אותה לא ראיתי בביקוריי בברצלונה. אבל רוכב האופניים איננו חדש. הוא רוכב ותיק ומוכר בעיר ודווקא אותו פגשתי והופתעתי…

  • יאיר דקל  On 9 בספטמבר 2009 at 22:04

    למטייל,
    אין לי דמיון להמציא סיפורים. במקום שלמדתי להיות עתונאי, דרשו ממני לבדוק את העובדות ולדווח בדייקנות. אני ממשיך בכך גם היום.
    לא ראית – זו לא הוכחה.
    הלכתי לטייל בתל אביב עם חבר ותיק, והראיתי לו את הבניינים המיוחדים במרכז העיר. הוא הסתכל והתפלא: "הייתי כאן כל כך הרבה פעמים ולא ראיתי"…
    כנראה צריך לדעת לראות.
    למטיילת, תודה.

  • מטיילת  On 9 בספטמבר 2009 at 15:19

    מכיוון שהייתי נוכחת בטיול אני יכולה להעיד שהכל אמת, ועוד- הוא לא ציין את הרוקדים בכיכר העיר ביום שבת לצלילי התזמורת הקטלונית המסורתית, את מנגני הגיטרה לאור נרות בכל כיכר קטנה בעיר העתיקה, את שוק האומנים בשבת בבוקר, ואת הפסלים החיים שמתחזים למתים בכל יום לאורך השדירה. המשך לטייל, ובמיוחד להנות!

  • מטייל  On 9 בספטמבר 2009 at 13:22

    אני קורא את הסיפורים שלך על טיולים בעולם ונדמה לי שאתה מצטיין בדמיון. למה אני לא מוצא נודיסטים באמצע העיר או תהלוכת לפידים באמצע יום של חול?
    הסיפורים יפים, אבל קצת דמיוניים.

תגובה

