איך הדשא של השכן ירוק יותר

הימים חמים, השמש לוהטת וחוק קנס המים עומד להיכנס לתוקף. נופי גינות ציבוריות יבשות נראים מבעד לחלון המכונית, כשאני נוסע עם מכר חדש לבקר בביתו בפרבר גוש דני. אנחנו מגיעים לשכונה של אנשים שיודעים לסדר לעצמם את החיים, המכונית חונה על מגרש כורכר בסמטה של וילות, שעצים ושיחים מציצים מעל גדרותיהן.
האיש שלי פותח את שער הברזל ומכת עין ירוקה מקדמת את פני – מדשאות לא גדולות, אבל ירוקות ללא רבב, שיחים בירוק-צהוב, ירוק-אדום וירוק-אפור וגם ירוק עמוק – הכל חי עשיר תוסס.
מופתע פניתי אליו: "אין אצלכם בצורת?" והוספתי בשמץ של קינאה: "טוב, את קנסות המים אתה יכול להרשות לעצמך"…
הברנש הלך לפני על דרך האבן המרוצפת ולא טרח להסתובב ולהשיב. כשהגענו אל דלת הכניסה, רכן אל השרכים העבותים והוציא מביניהם קופסה לבנה עגולה, ששמשה בעבר כמיכל לצבע. הוא לקח את הקופסה, המלאה מים, בדרכו למרפסת הגדולה ובלי להוציא הגה שפך אותם אל דלי כחול דהוי, שעמד בצד מלא מים בחציו. ואז התיז אלי: "תשובה לשאלתך החצופה תקבל עוד מעט".
בינתיים עברנו בדרכנו הקצרה ליד כמה עצי פרי – ראיתי הדרים בודדים, זיהיתי מנגו מבקש להבשיל ושיחי נוי עתירי נוף וגם ברוש ענק, המסתכל באדנות על כל הסביבה.
כשישבנו על המרפסת ורוח קלילה של לפנות ערב חסכה את הצורך במזגן, הדליק האיש מקטרת, ועל קפה טורקי ("מבושל עם הל") החליט להסביר: "הגינה הירוקה זה לא עניין של קנסות. זה עניין של מוּדעוּת".
לומר את האמת, לשבת בתוך כל הירוק הזה על כוס קפה טוב, זה כבר מניח את הדעת והעוקצנות הצינית נעלמת. במקום זאת תהיתי: "איך יש לך מים ולכל עם ישראל אין?"
"כשהתחילה ההתעוררות הציבורית לעניין המים ואסרו על ההשקייה, בעיצומו של החורף, חשבנו על הגינה הפרטית שלנו בבית. החלטנו להקים מערכת לאגירת מי גשמים מן הגג", הסביר. "פניתי אל חברה, שמתפרסמת באינטרנט, וביקשתי הצעת מחיר ופרטים. הם לא התייחסו אלי ברצינות. בית אחד, זה כסף קטן בשבילם ואני לא מציע בית קומות או שכונה…
"אז החלטנו לבצע בכוחות עצמנו את מה שאפשר. ליד המרזבים של המרפסות הצבנו דליים. בימי גשם מילאנו ובימים יבשים השקינו את הדשאים. הם הסובלים ביותר מיובש".
כן, באמת היו הרבה ימים יבשים בחורף האחרון. עכשיו, כשאנחנו מתבשלים, קשה לזכור את זה.
"אז החלטנו לאגור גם מים מהמקלחת. עד שהמים החמים מגיעים לדוש, הם נשפכים לביוב. הצבנו את הדליים במקלחות ויש לנו מים. זוג הקשישים אוגרים כדלי עד דלי וחצי ליום. הצעירים והילדים – ששה אנשים – אוספים הרבה יותר. ובבוקר משקים את הגינה. כל יום כמה דליים נוספים".
– צריך בשביל זה זמן… אתה פנסיונר…
"לא זמן צריך, אלא מודעות. איכפתיות. קופסת הצבע הלבנה, שבין השרכים, אוגרת את מי המזגן. גם היום אנחנו לא מבזבזים מים – המשיך – אתה זוכר את יצחק מודעי? שר האנרגיה? הוא העביר את החוק שמחייב להתקין דודי שמש בכל בית. החיסכון בחשמל הוא עצום. כמו שהוא עשה, צריך לחוקק חוק שמירת מים שיחייב לחבר מיכלי אגירה לכל המרזבים מגגות הבתים. כמויות מים אדירות יכולות לשמש להשקיית הגינות מסביב לבתים ובגינות הציבוריות."
במקום זה מטילים קנסות, הרהרתי והגינה נהייתה לי קצת יותר ירוקה. גם הקפה קצת יותר טעים.

אמונה טפלה

בימים חמים אלה, אחרי ששרי אריסון התוודתה בפומבי על קשריה עם עולמות עליונים, אני מרגיש יכולת לגלות גם אמונה טפלה שלי: לקחת ספר.
כל אימת שאני צריך ללכת לקופת חולים חו"ח או לרופא שיניים רחמנא ליצלן, או מקומות דומים שבהם אני עלול להמתין זמן רב, אני לוקח איתי את האמצעי הרוחני – ספר.
גיליתי, שאם אני בא עם הספר ביד, אין תור הוא שהוא קצר באופן בלתי סביר. ואם אני שוכח במקרה את הספר, אני נאלץ להמתין.
כבר קרה שלמרות התרופה, הספר, היה תור ונאלצתי לחכות. אז היה לי מזל – קריאת הספר העבירה את הזמן במהירות.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • יעל  On 3 ביולי 2009 at 21:47

    אני פשוט שתלתי למון גראס היכן שיוצאים המים מן המזגן. זהו צמח שמגיב נהדר להשקייה רבה, ונהדר כתבלין לתה.

  • בלש פנסיונר  On 3 ביולי 2009 at 20:23

    את הטיפות מהמזגן אני אוסף בצינצנת ריבה [של ויטה]
    ובאמבטיה יש לי צינצנת זיתים שעכשיו אוספת מים מהמקלחת
    כל אלה אליבי ומוצגים לשכנים ולבית משפט
    אם יגלו שאני משקה את הגינה בטפטפות מתחת לאדמה
    ואני אביא את הצינצנת לשופט
    ואוכיח לו שיש לי מודעות לחיסכון במים.

תגובה

