סגנונו של שלום עליכם

לפני ימים אחדים, הזדמנתי לשירה בציבור בבית שלום עליכם בתל אביב, שבה חגגו את סיום שנת לימודי היידיש במקום.
מנהל בית שלום עליכם, פרופ' אברהם נוברשטרן, סיפר כי עם הקמת הבניין אמרו אנשי העירייה שחובבי היידיש יכולים לשבת בו בשקט חמישים שנה. בקרוב, ב-2012, ימלאו חמישים השנה וכרישי נדל"ן כבר לוטשים עיניים לבית התרבות הקטן. אבל הגזירה לא נפלה ובעירייה הבטיחו שיאריכו את ימיו של הבית. בינתיים, הפעילות בו גוברת ומספר לומדי השפה הולך וגדל ומגיע למאות בכל שנה.
באולם הכניסה יש תערוכה קטנה, המוקדשת לגדול סופרי היידיש. כאן גיליתי צילום העתק מכתב, בכתב ידו של שלום עליכם, שאותו שלח לי"ח רבניצקי וח"נ ביאליק. שלום עליכם העתיק את מכתבו והשאיר אצלו את ההעתק הזה. מן התוכן אני מבין שזאת תשובתו להזמנה של חמישה מחזות לילדים, שביקשו ממנו המו"לים. במשך תקופה מסויימת התגוררו שלושתם באודסה, אז ברוסיה.
הנה העתק המכתב, כלשונו:

לי"ח רבניצקי וח"נ ביאליק

…קיוב, מחר יום הכיפורים שנת

טפו עליכם ועל ראשיכם! החולים אתם לכתוב לי בשפה ברורה (זשארגאָן בלע"ז)? מחזות קטנות – מאי מחזות? מי מחזות? תמונות? ציורים? צללים? חזיונות למשחק? או סיפורים קטנים? ודוקא חמש בבת אחת! ובסוף דבריכם אתם אומרים: המעשים יהיו בם מרובים על הדיבורים מפני שהם נועדים למשחקי תינוקות. אנשים משוגעים! אדרבה, אם נועדים הדברים למשחק, צריך להרבות בדיבורים. בקיצור, כה יהיו נא העזים יודעים לקפץ בכרמים זרים, כמו שאני יודע מה אתם רוצים ממני! הטריחו=נא את כבודכם לבאר לי הדברים, לצרף וללבן, ובלבד שלא בלשון הקודש, אלא בלשון חול כאשר ידבר איש אל אשת רעהו – ובאריכות.
ואנכי אשתדל למלא את בקשתכם עצהיו"ט*, אעפ"י שלא בשפת עבר, משום שאין אני יכול לדבר כֵן בלשון קדומים.
                                                             ושלום לכם מאת,

שלום=עליכם

*על הצד היותר טוב

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובה

