לפטר או לקבל עובדים – שאלה של גישה

המדד עלה בחצי אחוז, והכלכלנים מתווכחים אם זה סימן לתחילתה של התאוששות או רק שינוי זניח שאינו מלמד על מגמה. הכלכלנים, אגב, לא חזו את העליה במדד בחצי אחוז והסתפקו בתחזית של שינוי בין אפס ל-0.2 אחוזים בלבד.
הכותרות השחורות בעתונים ממשיכות לדווח על פיטורי עובדים בהווה או "אחרי הפסח" – כלומר בשבוע הבא. נראה לי שהכותרות שחורות במכוון כדי למכור עוד עתונים. אבל בינתיים, מנהלי עסקים מנצלים את האווירה ונפטרים מעובדים, לעתים קרובות גם כשהדבר אינו חיוני לעסק.
התגובות של המפוטרים שונות. את עיני לכדה כותרת בדה מרקר: עובד היי-טק מפוטר מסרב לקבל עבודה חלופית. במקום 20 אלף שקל שהרווחתי מציעים לי עבודה בחמשת אלפים.
הכותרת העלתה זכרונות אצל ידידי יוסף גלבוע, שהיה מנהל כוח אדם במפעלי ים המלח. "במיתון של 1966-7", הוא מספר, "פרסמתי מודעה שאני מחפש לבורנטים למעבדה. הגיעו אלי פניות של מהנדסים בעלי נסיון והם הציעו לעבוד בעבודה כל כך פחותה, העיקר לעבוד.
"שאלתי אחד מהם: 'אתה מוכן לירידה כזאת במעמד ובמשכורת?'
"הוא השיב לי, ואני זוכר את היטב: 'כבר ארבעה חודשים אני לא עובד. יש לי משפחה לפרנס'.
"קבלתי כמה מהנדסים לעבודה כלבורנטים. השיקול שלי היה לא רק לטובת המובטל. ידעתי, שהחברה תתרחב ותזדקק למהנדסים מיומנים ובעלי נסיון. כאן יהיו לי מהנדסים כאלה תחת היד. באמת, תוך זמן קצר יחסית, הם עברו מן המעבדות לתפקידי מהנדסים ומנהלים".
גלבוע שקל את בעיית העובד בצד פתרון לצורכי החברה. לא כל מנהל שוקל את השיקולים הללו, במיוחד בימים אלה של מיתון.

= = =

תזכורת: השקרים בדוא"לים ככלי נשק פוליטי  

ב-27.11.2009 כתבתי פוסט והבעתי חשש משטפון של שקרים פוליטיים, שעלול להציף את הרשת. אין לי, כרגע, דוגמאות של ספינים מכוונים כאלה. אבל תזכורת הגיעה אלינו מבריטניה, אם הדמוקרטיות, שבה עדיין קיים הכלל "כך לא ייעשה".
דמיאן מקברייד, יועצו הקרוב של ראש הממשלה גורדון בראון, התפוטר. הדבר נעשה בעקבות חשיפת הצעתו של היועץ להקים אתר אינטרנט ובו שמועות כוזבות על בכירים במפלגת השמרנים היריבה ונשותיהם. הוא "תיכנן להפיץ שקרים על יריביו".
החשש שלי עדיין קיים, שיועצי אחיתופל יעתיקו את השיטה הנפסדת הזאת.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אזרח.  On 15 באפריל 2009 at 10:09

    עניין של הגדלת הרווחים.

    http://www.globes.co.il/serve/globes/printWindow.asp?did=1000416203

    "מעבידים מנצלים את המשבר כדי לפגוע בזכויות העובדים, מפטרים בסיטונות ושוללים פיצויים".
    "מעבידים מנצלים את האנדרלמוסיה בשוק העבודה ובמשק. הם גם מפטרים עובדים בסיטונות, ולא תמיד בצדק או בשל צרכים ממשיים, וחלקם 'על הדרך' גם שוללים מהם את פיצויי הפיטורים. הטעם האמיתי לפיטורין הוא ניסיון לחסוך בעלויות מעביד, אך התירוץ הוא 'עבירות משמעת' כאלה ואחרות. הדבר קורה יום-יום ובדרכים נוספות – הכול בשם החיסכון – בדרך כוחנית ודורסנית ובלי לראות את העובד ממטר".

    לא רק דוא"לים ככלי נשק פוליטי.

    היועץ האסטרטגי טל זילברשטיין מגלה סוד ידוע.

  • חיים שיבי  On 15 באפריל 2009 at 9:47

    הוא כבר מציאות נוהגת באמצעות טוקבקיסטים מתנדבים ו/או להשכיר.
    בישראל it is very much done.

  • צביקה  On 15 באפריל 2009 at 0:07

    ח"ח. מחזק את ידיך.
    כבר תקופה ארוכה אני מנסה לקדם את הרעיון שמעסיקים מנצלים את המשבר כדי להיפטר בחסותו מעובדים, לפגוע בזכויותיהם וכיו'. לעיתים מעבירים במקביל פסי ייצור לסין או הודו.

    מעניין האם ומתי יקום כלי התקשורת שיבדוק את זה.

תגובה

