איך מצאתי את הקבר של סבא רבא

יום אחד התקשר אלי איש יקר, ברוך סנדלר מנתניה, וסיפר לי שאנחנו קרובי משפחה. הוא עוסק במסע חיפוש אינטנסיבי אחרי שורשי המשפחה ומאתר את כל קרובינו הפזורים בארץ, בארצות הברית, בדרום אפריקה, באנגליה וגם מי שנותר מאחור, בלטביה. יותר מאלף מאתיים שמות ספר ברוך ותייק במחשב שלו. מישהו מבני הדודים הרחוקים "הלשין" גם עלי וכך נוספתי לרשימה ואני מסרתי פרטים על אחותי ובני דודי ובניהם ונכדיהם, ככל שיכולתי.
שמחתי לדעת על המשפחה העניפה, אבל בכך לא הסתיים העניין. יום אחד התקשר אלי ברוך ובפיו משאלה: "האם אתה מוכן לנסוע לירושלים, לבית העלמין בהר הזיתים?" הוא גילה לי דבר שלא ידעתי – שם קבור סבו של אבי. חשוב לו לדעת אם הסבא רבא נקרא יהושע השל או נקרא יהושע לייב. כך יוכל חוקר השורשים לפענח לאיזה ענף של המשפחה צריך לתייק אותנו, צאצאיו של אותו סבא רבא להבדיל מצאצאיו של בן דודו. "תסתכל על המציבה", ביקש, "ותראה מה כתוב עליה".
קפצתי על המציאה. לנסוע לירושלים זה תמיד טוב ולבקר בהר הזיתים – רעיון מעניין.
באותה שיחה גילה לי ברוך, שסב אבי עלה לארץ מריגה, לטביה, בשנת 1921 ולקח עמו את נכדו, דודי המנוח משה, שהיה אז בן 19. הסבא השתקע בירושלים כדי להיקבר בעיר הקודש ודודי הצעיר חזר למולדתו. כעבור שנים אחדות חזר הדוד לארץ, התחתן עם צברית ואני לא ידעתי כלל את הפרק הזה בחייו.
נסעתי עם שני חברים והגענו לפני הצהרים לרחבת החניה הגדולה שלפני מלון אינטרקונטיננטל. כמה רוכלי מתנות הסתובבו שם באפס מעשה, גמל רבץ בהמתנה ואף אוטובוס לתיירים לא נראה. מיד פנה אלי אחד הרוכלים והציע לאתר את הקבר שאני מחפש: כן, הוא יודע. כן הוא מכיר. הוא מוכן להדריך אותי בחינם.
"כמה זה חינם?" – שאלתי. "חינם", השיב. "חמישים זה בסדר?" – המשכתי. "לא, מאתיים"… – היתה התשובה הנחרצת.
כאן התערב רוכל אחר והציע: טלפן לחברה קדישא של ירושלים.
רעיון מצויין. האיש מעבר לקו איתר במחשב שלו את מקום הקבר: "חלקת חב"ד, שורה י' קבר 13". כל בית העלמין בהר הזיתים מתוייק אצלם. יש סדר בממלכת המתים.
נכנסנו אל השורות והטורים של קברים, חלקם עם מציבות, וחלקן נשדדו בימי השלטון הירדני. המציבות השדודות נמצאות ביסודות של בניינים או בקירות שלהם בירושלים ובכפרי הסביבה.
התחלנו לשוטט והגענו בשמחה אל קבר 13 בשורה י', אבל גילינו מציבה של מישהו זר. התקשרתי מיד אל המודיע שלי בחברה קדישא, וזה בדק והודיע לי ביובש: "אתה בכלל לא בחלקת חב"ד"…
– "אז היכן חלקת חב"ד?"
כשאני מדלג בין המציבות במדרון התלול והטלפון דבוק לאוזני, הורה לי האיש ללכת כמה שורות דרומה ועוד כמה קברים מערבה. וכך, בהנחיה צמודה הלכתי בין הקברים ושברי המציבות במדרון החלקלק, כשאני קורא את השמות על המציבות ומדווח בטלפון והאיש שלי בודק את נקודות הציון ומנחה אותי להמשיך בסיור הכתובות עד שמצאתי את שורה י' ובה קבריהם של בני משפחת טריויס וקבר של ד"ר היילמאן הנמצא במס' 11. הקברים מס' 12-14 נתגלו ללא מציבות וביניהן גם מספר 13, שבו נקבר הסבא רבא שלי. מציבה אין, המקום נהרס ויכולתי לצלם רק את האבנים המנותצות. הקבר הושחת.
האיש שלי עדיין על הקו והמשכתי: "אז מה שמו המדוייק של הסבא?" רציתי את התשובה לשאלתו של ברוך. "יהושע השל" – השיב האיש והוסיף – "יכולת לברר את זה בטלפון מתל אביב, לא צריך לנסוע לשם כך להר הזיתים"…

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובה

