עבריין זאת כן מלה גסה

הרב שלמה בניזרי, ח"כ ושר לשעבר, הורשע בבית המשפט. כמקובל במקומותינו, הכחיש המורשע החדש כל אשמה והבטיח ש"הצדק ייצא לאור" או השמיע איזה משפט הבל דומה.
בעבר, כשהייתי במשך עשרים שנה כתב בבית המשפט, שמעתי אותם דברים מהרבה עבריינים כשיצאו מאולם המשפטים אחרי שהורשעו. לפעמים הוסיפו עוד כמה מלים בגנות השופטים.
ידענו, שכך מנהגו של עולם – העבריינים מורשעים ואז הם מבטיחים לנו, העתונאים, שהם חפים מפשע, שהם לא עשו דבר, לא הבינו אותם, הם יערערו… אבל אז לא היו שרים על ספסל הנאשמים. היו עבריינים משולי החברה. היו גם פושעים בעלי שם, אבל הם לא היו סלבריטאים. גם המלה הזאת לא היתה מוכרת.
הדברים של העבריין בניזרי (כן, הוא עבריין כל עוד בית המשפט לא יקבע אחרת) והאווירה סביב ה"יש קלון, אין קלון", הזכירה לי את דברי אמי ז"ל. השבוע, ביום השנה, עלינו על קברה.
אמא עלתה לארץ בת 21, כי היתה ציונית ואז לא היה ויכוח על פירוש המלה.
כל שנותיה, עבדה קשה ולא התלוננה. היא לא חשבה ש"מגיע לי".
אמא שלי אמרה הרבה פעמים: "אני רוצה לשלם מס הכנסה, רק שיהיה ממה".
בתקופה של אמא שלי המלה "ערכים" היתה מלה חשובה ואת הביטוי "לעשות לביתו" – לא הכירו. שלמה בניזרי דווקא עשה לביתו, ועשה הרבה.
בעקבות הרשעתו של הרב שלמה בניזרי, הלכתי לחפש מי מסיר את הסמיכות של רב, אם יש בכך צורך. עדיין לא מצאתי את התשובה לשאלה זו, אבל גם לא שמעתי תגובת רבנים מהמגזר החרדי וגם לא שמעתי שהערכים שלהם כוללים נידוי של רב עבריין.
אמשיך לחפש את ערכי המוסר של המגזר הרבני, כמו שאני מחפש את ערכי המוסר של המגזר החילוני.
נ. ב. כשכתבתי את הדברים, הגיע לידי ידיעות אחרונות ובו כתבה גדולה מאד של השר העבריין חיים רמון. הוא מסביר למה כל המערכת המשפטית טעתה ורק הוא צודק ("אין קלון"). כן, כבר שמעתי עבריינים אומרים דברים דומים אחרי הרשעתם.
באותו גליון ראיתי כתבת התרפסות בפני צדיק אחר, בועז יונה, והכותרת: "נגמרו לי החיים". ואני חשבתי על חייהם של האנשים שקרסו עם חברת חפציבה.
אולי זה העתון הנפוץ במדינה שתורם לאובדן הערכים? אולי אצלם, עבריין זאת לא מלה גסה.
חג שמח.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובה

