לא הסופרים ירוויחו

 ועדת השרים לענייני כלכלה אישרה את הצעת חוק הספרים. החוק יעבור בקרוב בכנסת ואסור יהיה לתת הנחות על ספרים חדשים. החוק החדש הזכיר לי  הרהורים שהיו לי בשבועות האחרונים. הבוק קלאב מתקרב ועדיין לא השגתי את הספר התורן. הלכתי לספריות, שאני מנוי עליהן, ומצאתי שאחת סגורה לרגל שיפוצים ובשניה – הספר נמצא בהשאלה ולא יחזור עד מועד פגישתנו. מסקנה: צריך ללכת לקניון ולקנות. יש חנויות של שתי רשתות ספרים ואני בודק מה מציעה כל אחת. הפעם, יש מציאה! באחת מציעים, במבצע, ארבעה ספרים במאה שקל וזה כולל את הספר המבוקש. כלומר, אקנה את הספר שעולה בערך 98 ש"ח ואקבל עוד שלושה חינם.
ספרים במשקל1נזכרתי בחוק, שהציע ניצן הורוביץ (עתונאי מצויין וח"כ מצטיין) – שלא ימכרו בהנחה ספר בשנה הראשונה ליציאתו לאור. החוק עורר עניין רב ועבר בקריאה ראשונה בכנסת. כמובן היתה הסכמה רחבה, כי המטרה היא לעזור לסופרים. אלה מקבלים שקלים בודדים בעבור כל ספר שנמכר והדבר מביש.
עמדתי בחנות עם שקית הספרים בידי והרהרתי בחוק, שירד לזמן מה מן הכותרות והשבוע חזר אליהן. האמנם, הסופרים הם הבעיה והחוק הזה הוא הפתרון? כמנהגי, חשדתי שמישהו אחר מסתתר מאחורי גבם השפוף של הסופרים והוא שמרוויח מן החוק ולאו דווקא הסופרים, שהינם המסיכה לחקיקת החוק. כן, לפעמים אני חושב קצת אחרת.  
החזקתי את שקיות הספרים וחשבתי לעצמי, שיש לנו מוסכמה – עם הספר אינו קורא. כולנו "יודעים" שהצעירים עברו למשחקי מחשב והמבוגרים יותר בוהים בהישרדות או באח הגדול בטלוויזיה. ובכל זאת יש בארץ צונאמי ספרים – יותר מחמישה-עשר(!) כותרים חדשים ביום, כולל שבתות וחגים, בשנת 2008 יצאו לאור 6,384 כותרים חדשים בעברית. רובם המוחלט ספרי מקור ומספר מצומצם של תרגומים. 1500 מו"לים פעילים. רובם הגדול מסחריים וחלקם מוסדות שגם עוסקים בהפצת ספרים.  פרטים  נוספים באתר המחקר והמידע של הכנסת.
הסתכלתי בחנות סביבי – המדפים צפופים, צפופים, והדלפקים מלאים מבצעים, מבצעים, מבצעים. חנות צבעונית להפליא והכריכות מושכות את העין לקרוא. הוצאות הספרים מדפיסות ומציעות במחירי מבצע. הקונים קונים וקונים, במבצעי מבצע ואני מוטרד.
במסגרת המסע הציבורי למען חוק הספר, עלה וחזר ועלה גורלם של הסופרים, אשר מקבלים פרוטות. מי הוא סופר? כמה ספרים צריך לכתוב אדם כדי שיוכר כסופר ויזכה להתפרנס מספריו? האם גאון, שכתב ספר מופת אחד, שווה לגרפומן שהוציא לאור עשרה ספרים? לא הגעתי למסקנה על סף החנות, אבל נזכרתי בדוא"ל שקבלתי לפני חודשים רבים. אבוא הביתה ואציץ בו, לרענן את זכרוני.
בינתים הרהרתי על הפרסומים שמדברים על שכר הסופרים הנמוך וברור שצריך להעלותו. אם סופר מרוויח – לדוגמא – שמונה שקלים לספר, אז כדי להכפיל את שכרו לששה-עשר שקלים, צריך להעלות את מחיר הספר כפליים? אז נשלם חמישים שקל לספר במקום עשרים וחמישה במבצע. מי ירוויח את 25 השקלים הנוספים? הסופר? ברור שלא.
הוצאות הספרים, שיודעות לתמחר את הספר בעשרים וחמישה שקלים וממלאות את המדפים במבצעי ארבעה במאה, הן תדענה לגבות את התוספת. לא הסופר יקבלה.
בינתיים הגעתי הביתה, אל המחשב, כשהמחשבות טורדות את מוחי – מי ירוויח מהעלאת מחירי הספרים?
חיטטתי בקרביו של מחשבי הישן ומצאתי מייל שקבלתי מידיד לפני כשנה. האיש אינו מתפרנס מכתיבה, אך הוציא לאור ספרים אחדים. "הספר האחרון שפרסמתי בארץ עלה לי, בתשלומים, 27 אלף שקל. וזה נחשב בזול".
התקשרתי אליו בתמיהה: "אתה קבלת מההוצאה כסף בעד הספר שכתבת?"
"לא. אני שילמתי להוצאה" – השיב. "אם אתה רוצה שהם ידאגו לפרסם עליך בתקשורת – אתה צריך לשלם בשביל יחסי ציבור חמשת אלפים שקל ויותר. לא יפרסמו – לא יקנו ספרים. אם יהיו הכנסות מן הספרים שלי, אראה בסוף משהו".
הבנתי, שאם יהיה חוק ואנחנו נשלם כפליים בעד ספרים, לא בטוח שהסופרים יראו מזה גרוש.
נשארתי קצת מבולבל. אנחנו נשלם יותר "למען הסופרים" אבל ספק אם הם יזכו מכך. אין לי תשובות, רק שאלות.

סגור להשארת עקבות, אבל ניתן לפרסם תגובה.

תגובות

  • דן ארי  ביום 15 במאי 2013 בשעה 15:55

    מסכים עמך יאיר.
    גם לפני הבזיון של ארבעה במאה שקל, סופרים נעשקו.
    יש לי חבר – שאתה מכיר – שכתב ספר מרעיש מאד. הספר נחטף ממש ונמכר ב-20 מהדורות!!!!!!!
    חלק מן הראשונות אזלו בטרם הספיקו להוציא מהדורה חדשה למרות הדרישה העצומה.

    האם חל שיפור במצבו הכלכלי של אותו חבר? נו באמת. זה היה לעג לרש. התמלוגים היו מצחיקים למרות שקיבל תנאים יותר טובים מן המקובל.

  • Shoshie  ביום 28 באפריל 2013 בשעה 20:13

    אני שמעתי גם על סופר שמקבל חצי שקל לעותק. והספרים שאני רוצה הם במקרים רבים לא במבצע.

  • יאיר דקל  ביום 28 באפריל 2013 בשעה 12:26

    קורינה, הצעתך טובה אבל קשה לביצוע. אני מקווה שתימצא הדרך לסופרים לפרסם את כתובתם או את האתר שלהם כדי שאפשר יהיה לקנות במישרין. עד אז, הסופרים ואנחנו – בבעיה.

  • corinnahasofferett  ביום 28 באפריל 2013 בשעה 1:16

    צריך לקנות ישירות מהסופר/ת ואז הרשתות ואותם מו"לים שעושקים – ויש כאלה – יאלצו לחפש פרנסות מכבדות יותר.
    http://corinna-hasofferett.com/blog/bookshop

  • מרדיגס  ביום 27 באפריל 2013 בשעה 20:28

    זה פשוט לא נכון. גם כיום ישנן לא מעט הוצאות מצוינות שאינן גובות כל תשלום מהמחבר, להיפך: הן משקיעות את מיטב כספן ומממנות את כל ההוצאות, בתהליך הפקה שלעתים נמשך שנים, תמורת סיכוי קלוש שיום יבוא וב-12.5 שקל לעותק הן יוכלו לכסות משהו מזה [ארבעה במאה משמעם 25 שקלים לספר שמהם לוקחת הרשת מחצית].
    הוצאות הספרים לא "יודעות לתמחר את הספר ב-25 שקל". פשוט אין להן בררה: אם הן רוצות שבתום התהליך הארוך של הפקת הספר הוא יזכה לנוח לרגע קט על הדוכן, ולהתחרות על לב הקונה, הן צריכות להיכנע למבצעים של הרשתות.
    ה"צונאמי" שאתה מתאר נולד מהמאמץ הנואש להוציא משהו שימכור מספיק עותקים כדי לכסות על ההפסדים הגדולים שהם נחלת ההוצאות מרבית הזמן. זה מצב חולני.

    • יאיר דקל  ביום 27 באפריל 2013 בשעה 21:51

      6300 ספרים בשנת 2008 זה לא צונאמי? לפי נתוני מחלקת המחקר של הכנסת היו למעלה מ-1500 מו"לים פעילים וגופים העוסקים בהוצאת ספרים לאור. אחוז זעיר מהן ידוע לציבור. את/ה מתכוון להוצאות הגדולות הבודדות, אשר משקיעות כסף רב בהוצאת ספרים. בדרך כלל, אלה ספרים של סופרים ידועים ומטופחים.
      אני שמח על ההשקעה של הוצאות ספרים בסופרים טובים. אבל זאת לא כל התמונה. זה חלקיק ממנה.
      כמה כותבים מקבלים תשלום מן ההוצאה וכמה אינם מקבלים פרוטה וכמה משלמים להוצאה כדי להוציא לאור את ספריהם? שים/שימי לב לתגובה של בן זיו.
      ההוצאות אינן יודעות לתמחר את הספר ב-25 ש"ח? אני מודה, אינני בקיא בתחשיבים הכלכליים של הוצאות הספרים. אני רואה את הספרים על המדף.
      הנימוק של הצעת החוק הוא הרצון לתמוך בסופרים, לא הרצון לתמוך בהוצאות הספרים. זה נימוק פופוליסטי ואני מאיר את העובדה שהמרוויחות הגדולות עשויות להיות רשתות הספרים ואולי ההוצאות לאור.

      • מרדיגס  ביום 28 באפריל 2013 בשעה 15:27

        לא, אני לא מתכוון ל"הוצאות הגדולות הבודדות, שמשקיעות בסופרים ידועים ומטופחים".
        עדיין ישנן כמה הוצאות, אמנם אפשר לספור אותן על אצבעות יד אחת, שנלחמות על קיומן, כדי להוציא ספרים לא ידועים ולא מטופחים. הן חשובות לכם?
        אבל אתם מסתפקים בהסקת מסקנות מ"לראות את הספרים על המדף". הפרטים לא ממש מעניינים אתכם. בהחלט, יש "צונאמי" – לא אמרתי שלא. הצעתי לך הסבר לכך. למרבה המזל יש מי שהתעמק קצת יותר במצב.

  • benziv  ביום 27 באפריל 2013 בשעה 20:12

    רק יחידי סגולה לא משלמים עבור ההוצאה של ספר. אלה הם הידוענים שבין הסופרים (עמוס עוז ודומים לו), ידוענים אחרים (כגון: שופטים ידועים, פוליטיקאים וכו'), כאלה שהתקשורת אהבה אותם לאחרונה, ואולי קומץ של אנשים שההוצאה בטוחה שהם להיט חם שיזניק את המכירות ויביא רווח. לא לוקחים שום סיכון. הספרות היא כבר מזמן עסק.

תגובה